När FZ installerade pc-versionen av #Titanfall i morse åt installationen upp massiva 48 gigabyte hårddiskutrymme. Det är ungefär 30 gigabyte mer än Xbox One-versionen, och långt mycket mer än vad ett normalt pc-spel brukar kräva. Nu förklarar #Respawns chefsingenjör Richard Baker vad som kräver så mycket plats, skriver Eurogamer. Och svaret är... ljudet.

För att få Titanfall att flyta bättre på klenare system läggs okomprimerat ljud på hårddisken, och därigenom sparas värdefull processorkraft till annat. Följden är att ljudet tar upp hela 35 gigabyte av installationen.

"Vi har ljud som antingen laddas ner eller installeras från skivan, och sen packar vi upp det. Vi kunde förmodligen ha packat upp ljudet från skivan men vi var oroliga för de klenaste systemen och det faktum att ett tvåkärnigt system kunde tvingas ta en jättestor del från en kärna bara för att packa upp ljud."

Titanfall använder den gamla och mycket maskinsnälla #Valve-spelmotorn Source, och minimumkraven är inte mycket att orda om:

  • Processor: AMD Athlon X2 2,8 GHz eller Intel Core 2 Duo 2,4 GHz

  • Grafik: Radeon HD 4770 eller Geforce 8800 GT (minst 512 MB minne)

  • Internminne: 4 gigabyte

Titanfall släpptes i Nordamerika vid midnatt och i Sverige drar kriget igång vid midnatt mellan torsdag och fredag. FZ:s recension läser du förhoppningsvis på torsdag.