Att betala månadsavgift för att uppleva ett enskilt spel har egentligen alltid varit hyfsat kontroversiellt, där endast mmo-giganten #World of Warcraft har klarat av att göra det på riktigt stor skala. Men skam den som ger sig, och även i dessa free-to-play-tider tänker både kommande #Wildstar och #The Elder Scrolls Online ta betalt per månad. Bethesdas Pete Hines förklarar valet av betalningsmodell i den sistnämnda titeln för Gamespot:

– Vi är väldigt självsäkra i vår förmåga att stödja spelet med nytt material. Och inte av typen 'här har ni ett nytt svärd eller en lustig hatt', utan material som är betydelsefullt och känns som regelbundna dlc-släpp.

Free-to-play-modellen har fördelen att kunna locka till sig mycket folk, men Hines menar att det inte spelar någon större roll för dem eftersom de inte gör ett spel för alla, utan för en särskild publik. Och materialet de tänker släppa ungefär var fjärde till sjätte vecka är så stort att det inte är säkert att det hade gått att finansiera med free-to-play-modellen.

Har du ännu inte testat The Elder Scrolls Online delar vi ut ett knippe betanycklar till helgens test. Hämta din nyckel här!

Finns många free to play-spel med samma tema att välja på. Inte lika många med månadsbetalning som modell. Därav alternativ. "Det är bara en tidsfråga innan alla mmo spel har månadskostnad." Fullständigt orealistiskt påstående. 14/03 Fast i slutändan har ni lika bra gear även om snubben med mest tid når dit först i ett MMO med en månadsavgift. I ett F2P kommer du alltid känna dig som en silvermedaljör om du inte köper saker för riktiga pengar. Har man spelat ett x antal F2P så vet... 14/03 Det beror på vad det är för spel. Ett "vanligt" spel har en 4-8 timmars singelplayer samt en multiplayer som varierar från spel till spel. Till dessa spel kommer det DLC för att förlänga spelupplevelsen och dessa kostar. Ta Battlefield 3 some exempel.... 13/03 Alternativ? Alternativ hade varit att välja att lira elder scrolls online kostnadsfritt. Det är bara en tidsfråga innan alla mmo spel har månadskostnad. Och tror duatt det kommer stanna där? Mycket tveksamt Jag är själv ingen mmo spelare men tycker inte... 13/03 Nu passar denna modell främst på MMO's, så det du skrev känns som en orealistisk tanke. 99% av alla spel som släpps har ingen månadskostnad, så då är det väl bra att det finns ett alternativ för de som föredrar denna modell? 13/03 Låt säga att det blir månadskostnad på alla spel, då blir det genast dyrt om man varierar mellan ett flertal spel. Eller om man inte lirar jämt och ständigt. Endel lirar inte mer än några få timmar per veckan och vad blir inte timkostnaden då? Iden att... 13/03 Vad är det för fel på folk som whinar över månadskostnad? Är folk så fattiga? Skippa en utemiddag varje månad och POFF så har ni lagt undan pengar till ett grymt bra spel som ger underhållning under hela månaden. Sen är det bra att företaget får in peng... 13/03 Alltså. Jag är rätt casual i mitt spelsätt. Jag spelar lite då och då men betalar gärna en månadsavgift för ett bra onlinerollspel. Det är väl mer så att det "keeps the worst idiots out" än casual-spelarna. Idioter kommer ju alltid att finnas såklart,... 13/03 Guld Wars 2 dog rätt fort för mig, mest för den ofokuserade och tråkiga loren. Allt sött semi-koreanskt i spelet får mig också att kräkas lite i munnen. ESO har en bra balans av allt jag letat efter i ett mmorpg. Det enda som jag stör mig på är att det... 13/03 Månadsavgift är bra...keeps the casuals out 13/03
Skicka en rättelse