Halvsekundsfördröjningar mellan skott och död uppskattas föga av spelarna, och Guerilla försöker lösa bekymret.

Ända sedan debuten i slutet av förra året har det varit vissa laggproblem för den som krigar #Killzone: Shadow Fall över nätet. #Guerilla Games berättar i ett färskt blogginlägg om arbetet med att hitta och lösa problemen. De är inte där än, och det finns flera skäl till krånglet. Ett kan bero på att man ansluter med ett hårt belastat wifi-nät (gift PS4:an med internet via nätverkssladd, lyder rådet), ett annat att många servrar i USA skickat data långa omvägar och därigenom åstadkommit lagget. Det senare ska nu vara åtgärdat.

I nästa patch införs ett connection-fönster som berättar en del om kvalitén på din uppkoppling, vilket ger en fingervisning om det är din eller motståndarnas anslutning som bråkar. Patchen innehåller också möjligheten att matchas mot folk med samma sorts uppkoppling som du, och vid Party Matchmaking grupperas spelare i den region där flest spelare kommer ifrån. Det låter kanske inte som att nästa patch kommer fixa alla laggproblem, men förhoppningsvis blir det bättre med tiden.

Killzone: Shadow Fall var ett av debutspelen när PS4:an släpptes i Sverige den 29 november förra året. FZ belönade det med en trea i betyg.

Skicka en rättelse