Spelmotorn Unity har mutat in allt mer mark det senaste året, och under den pågående GDC-mässan i San Francisco presenterades version 5 av den plattformsöverskridande motorn. Saker och ting kan göras mycket snyggare än innan, lyder säljargumentet, vilket i detalj innebär ett system för ljussättning i realtid och fysikbaserade shaders som ger möjlighet att göra "högkvalitativa karaktärer, miljöer, ljussättning och effekter".

En demonstrationsvideo visar om Unity 5-motorn är kapabel att förföra dina ögon:

Unity-motorn fungerar med allt från surfplattor till fullstora speldatorer. Förutom nämnda nyheter innehåller Unity 5 bättre ljudsystem och stöd för att köra spel direkt i moderna webbläsare, utan plugins eller separata klienter. En lista med fler nyheter följer:

[ul]
[li]Unity is now 64-bit[/li]

[li]New multithreaded job scheduler[/li]

[li]NVIDIA PhysX 3.3[/li]

[li]Easier and incremental building of Asset Bundles[/li]

[li]New 2D physics effectors[/li]

[li]SpeedTree Integration[/li]

[li]NavMesh improvements[/li]

[li]Mecanim StateMachine Behaviours[/li]

[li]Loading optimizations

[/li]
[/ul]

Utvecklarna har ännu inte satt ett releasedatum för Unity 5, men det ska dyka upp inom en snar framtid.

Unity driver en rad kända och okända spel. Vi koncentrerar oss på den förstnämnda kategorin: #Hearthstone: Heroes of Warcraft, #Wasteland 2, #Pillars of Eternity, #Rust och #Gone Home.