Bättre ljus och ljud att vänta i nästa upplaga av den allt mer populära motorn.

Spelmotorn Unity har mutat in allt mer mark det senaste året, och under den pågående GDC-mässan i San Francisco presenterades version 5 av den plattformsöverskridande motorn. Saker och ting kan göras mycket snyggare än innan, lyder säljargumentet, vilket i detalj innebär ett system för ljussättning i realtid och fysikbaserade shaders som ger möjlighet att göra "högkvalitativa karaktärer, miljöer, ljussättning och effekter".

En demonstrationsvideo visar om Unity 5-motorn är kapabel att förföra dina ögon:

Unity-motorn fungerar med allt från surfplattor till fullstora speldatorer. Förutom nämnda nyheter innehåller Unity 5 bättre ljudsystem och stöd för att köra spel direkt i moderna webbläsare, utan plugins eller separata klienter. En lista med fler nyheter följer:

[ul]
[li]Unity is now 64-bit[/li]

[li]New multithreaded job scheduler[/li]

[li]NVIDIA PhysX 3.3[/li]

[li]Easier and incremental building of Asset Bundles[/li]

[li]New 2D physics effectors[/li]

[li]SpeedTree Integration[/li]

[li]NavMesh improvements[/li]

[li]Mecanim StateMachine Behaviours[/li]

[li]Loading optimizations

[/li]
[/ul]

Utvecklarna har ännu inte satt ett releasedatum för Unity 5, men det ska dyka upp inom en snar framtid.

Unity driver en rad kända och okända spel. Vi koncentrerar oss på den förstnämnda kategorin: #Hearthstone: Heroes of Warcraft, #Wasteland 2, #Pillars of Eternity, #Rust och #Gone Home.

Låter som att du har en ganska trevlig plan på gång, men håller med om din fråga ifall det räcker som motivation. För min del räcker det inte, men vet samtidigt bra många spel som massa folk gillar där jag saknar motivation. Hör gärna av dig ifall du... 21/03 Ja, och nej. XNA projektet var något i stil med slumpgenererad överlevnad, mestadels för att jag personligen är så fascinerad av slumpgenerering, eller om man ska vara petig så heter det väl egentligen processuell generering. Har dock problem med att... 21/03 Någon plan på vad du vill göra? Ska själv börja gräva runt i Unity inom en snar framtid så letar inspiration eller någon att hjälpa ;) 21/03 Tackar, kanske precis vad jag behöver för att försöka komma igång igen. 20/03 Förstår fortfarande inte vad som saknas. Kollisioner programmerar man ju hur lätt som helst med rigidbody, och om du stänger av gravitationen kommer det funka utmärkt vid top-down. Digital Tutors har en bra tutorial på just top-down i unity: http://www.... 19/03 Nej, inget med unity2D bestämmer att det är gjort med ett visst perspektiv i tanke, du skulle kunna använda unity2d med ett 3D perspektiv om du så ville det. 19/03 Oj, detta skulle bli en massa citat. Vad jag menar är att jag inte sätt något intressant för mig som vill göra topdown, inte så mycket att det inte går att göra det utan snarare att det inte finns något tillgängligt att börja med. Satt och kodade i XNA... 19/03 Vad är det för funktioner som du saknar för att du ska kunna göra ditt top-down spel? 19/03 På Unitys forum har det länge klagats på Unitys 2D-mekanik och då särskilt vad gäller fysiken. Så det är förståeligt att de har lagt mycket fokus på det, men det har alltid gått bra att skapa spel i isometriskt- eller fågelperspektiv. Känns som att Unit... 19/03 Alltid gillat utvecklar community som omger Unity så det är kul att en forsatt stark utveckling av motorn. 19/03
Skicka en rättelse