#Valve har en vision om att göra Steam-spelande lika tillgängligt som att spela konsol, och på allvar lyfta in Steam i vardagsrummens tv-apparater. Vägen dit går via speldatorerna Steam machines, operativsystemet Steam OS och, kanske viktigast av allt, gamepaden Steam Controller, som ska göra typiska pc-spel kompatibla med vardagsrumssoffan.

På veckans Game Developers Conference demades den fjärde och senaste versionen av kontrollen, som har två två haptiska styrplattor istället för konsolkontrollernas analoga spakar. Intryck från de som testat följer.

Den nya (vänster) och gamla (höger) Steam-kontrollen.

För Tested.com berättar Valves Scott Dalton att äldre versioners touchpad, som användes för att styra muspekaren på skärmen, inte behövs, och istället styrs pekaren med den högra styrplattan. Kontrollen har fått en mer traditionell utformning med två uppsättningar med fyra grupperade knappar på höger och vänster sida under styrplattorna. Triggerknapparna är numera analoga, med tillägget att det finns en digital switch "i botten" när den är fullt intryckt. Kolla in hela testet i filmen nedan.

Precis som när de testade den äldre kontrollen i januari är Joystiq svalt positiva. Man spelade #Portal 2 och #Broken Age, och tycker att styrplattornas precision är aningen bristfällig än så länge. Feedbacken i plattorna fungerar bra, menar man, även om man inte låter sig luras att det är styrspakar man har under tummarna.

VG247.com berättar i textform om en närmast original-Xbox-stor upplevelse och form och layout passar inte testarens smak alls. För stor och med skevt placerade knappar, säger testarens muskelminne, och den samlade bedömningen av kontrollens potential är kanske inte alleles positivt.

Avslutningsvis kan vi vända oss till IGN:s korta sammanfattning för en filmad bild av kontrollens utformning.

Valve räknar med att sjösätta sin Linux-baserade Steam Machines-satsning framåt höstkanten. Spelmaskinerna tillverkas av tretton olika företag, däribland svenska Webhallen.