"Allting går i cykler" menar branschveteranen och menar att dagens grönskande indieklimat kommer att möta vintern.

Det är tacksamt att intervjua Peter Molyneux, speldesignern som troligen citerats flest gånger i spelbranschen genom åren men som aldrig spär ut sina åsikter. När han nyligen pratade med Computer and Video Games kom den blomstrande indievågen på tal. Inte för att Molyneux själv bytt storbolag mot intim studio, snarare för att han tror att framgångarna inte kommer att hålla i sig.

– Jag tror inte att indie kommer att dominera de kommande fem åren - sådana saker går i cykler, precis som i musikbranschen. Det finns tider då punk är stort och sen har du tider när allt är producerat. Njut av den här tiden, för den kommer ofrånkomligen att vara kort.

Molyneux tror helt enkelt att många indiestudios kommer att lockas av riskkapital men dessa pengar ställer också krav på dem. Såsom styrelsemöten där investerare försöker påverka innehållet utifrån rådande trender, vilket dödar innovation och kreativitet. Det är bara få utvecklare som träffar den riktiga guldådran och inte behöver bry sig om hur deras löner ska finansieras.

Jag menar att indieutvecklare är indieutvecklare för de har inget val. Givetvis är det fint med artistisk frihet, det lär alla tycka, det är av värde, men vi har inte sett alltför många utvecklare som gått från mycket pengar hos stor utvecklare till att... 26/03 Alltså det är ju lätt att sitta och tro. Särskilt när man inte har kommit med en ny idé på... ja... ett sekel? Han kan fortsätta fila på sitt Populus, förlåt Black & Whi... förlåt! GODUS! 26/03 Uppenbarligen du eftersom du gick in och läste nyheten. 26/03 Allt går i cykler, förutom hans tidlösa utspel. :D 26/03 Han har ju varit i branschen såpass många år och överlevt, så han vet ju vad han talar om. Det känns som en riktig analys. Sen att vara indieutvecklare är ju inte liktydigt med att inte vilja tjäna pengar på sitt / sina spel, som vissa tycks tro. Men... 25/03 Indiestämpeln behöver ju inte tvättas bort för att man som utvecklare tjänar pengar, det är snarare sättet man tjänar pengar på. Om indieutvecklare tar emot pengar av en utgivare för att tjäna pengar, då är man ju i beroendeställning till utgivaren och... 25/03 Det skulle vara enkelt att prova. Man skulle bara behöva komma med stora pengasäcken från stora utgivaren, sätta den i alla indieutvecklares händer och säga "vi tycker ni är så bra, kan ni inte göra spel åt oss?" Om detta skulle tas emot av flertalet... 25/03 För mig handlar det om att skapa och ge ut sina egna spel. Självklart måste man ibland ta hjälp av distributör för att få ut det till fysisk butik, men att man i slutändan bestämmer helt och hållet själva. 25/03 Snart kommer vi alla vilja köpa söndriga, icke-supporterade, nerdummade, urvattnade EA spel för överpriser igen. För det säger molinejöö... han den där som jag aldrig fattat varför hans åsikter publiceras. Jag menar, det är aldrig någon som gjort report... 25/03 Därom tvista de lärde... 25/03
Skicka en rättelse