Idag har det surrats mycket kring virtual reality-teknik då Facebook köpt Oculus Rift, och fler nyheter om de virtuella virtuella världarna fortsätter att strömma in. Till exempel att det realistiska racingspelet #Project Cars kommer stödja Sonys VR-satsning Project Morpheus.

Fördelarna med VR är många enligt utvecklarna, som förklarar i detalj vad vi har att vänta oss. Att bedöma avstånd ska tydligen vara mycket enklare med tekniken, förutom den självklara glädjen i illusionen av att verkligen sitta i bilen som dundrar fram längs vägarna.

Ett första smakprov på tekniken kan ni skåda nedan, där det experimenteras med headtracking via Oculus Rift.

Project Cars släpps till Playstation 4, Xbox One, PC, Wii U och Steam OS i november.

VR crash snarare, folk kommer inte köpa, inte massan som krävs för att tjäna in det man investerar. Välkommen till Enron 2.0 27/03 Vägen svängde men inte f-n svängde Pekka.. 26/03 Facebook tjänar pengar på mer än bara reklam och användarinfo. De har köpt upp en mängd olika företag som riktar in sig på olika saker. De flesta har noll koppling till hemsidan Facebook. Med Oculus Rift så kommer de att tjäna pengar på försäljning, pre... 26/03 - Kan någon vara så taskig? 26/03 Nvidia lever på sälja hårdvara. Facebook lever på sälja reklam och användarinfo. Allt till datorn är plug and play men det räcker med att facebook låser hårdvaran och börjar ta betalt för licenser och eventuellt lägger in krav på facebook integration... 26/03 Alla för dom som skriver att detta kommer bli EPIC med oculus rift... vänta nu.... det stödjer ju FB ?! Hur ska detta gå? Ni kan ju inte spela ett sånt här spel i eventuell 4k upplösning med motion tracking samt mycket annat teknik godis om det stödjer... 26/03 - Ser lovande ut! Påminner lite om bilspelet "Assetto Corsa", som jag har early access till. Är inte ännu riktigt nöjd med den. Men det kanske kan bli något. Däremot är "Next Car Game" riktigt snyggt och kul! Också early access. Den hoppas jag mycket... 26/03 Det kommer alltid finnas sätt att kringgå sånt beteende, så varken Oculus VR eller Facebook tjänar på det. Titta bara på SimCity. Always online my ass. Man kringgick detta hinder direkt och släppte i samma veva möjligheten att bygga utanför stadsgränser... 26/03 Oculus Rift är plug and play, så det finns ingen möjlighet för Facebook att skicka reklam i form av popups. Allt hänger på spelutvecklarna om de vill integrera Facebook. Inte blir du väl bombarderad med reklam från Nvidia, AMD, Asus eller andra hårdvaru... 26/03 Har inte facebook som hoppas för guds skull att man inte måste ha det. Då blir det att skicka tillbaka skiten och kräva pengarna tillbaka. 26/03
Skicka en rättelse