Sonys studiochef Shuhei Yoshida är exalterad över indiescenens omfamnade av Project Morpheus.

Trots ihärdiga rykten var det många som blev överraskade när #Sony presenterade Project Morpheus på GDC förra veckan. Tillsammans med Facebooks generösa uppköp av #Oculus Rift råder det ingen tvekan om att virtual reality kommer att vara en het trend de kommande åren. Sonys studiochef berättar dock att det först och främst är indieutvecklare som omfamnat den nya tekniken medan traditionella spelmakare är mer försiktiga.

I en intervju med Polygon förklarar han att det gamla gardet i spelbranschen är betydligt mer avvaktande inför virtual reality, de har svårt att få ihop den ekonomiska kalkylen, medan indiescenen är mer "vi gillar det, vi gör det!". Han menar också att tanken "hur kan jag porta det här spelet till vr" är fel infallsvinkel, man borde istället tänka "hur kan vi skapa något unikt för den här tekniken".

Sonys redan starka satsning på indiespel känns därför som en intressant kombination med deras vr-drömmar. Och som sagt, det råder igen tvekan om de närmaste åren kommer att vara väldigt spännande för virtual reality-fantaster.

Ni båda har nog rätt. VR kommer inte lyckas så länge som man har en 15 kilos grunka på skallen men det kommer garanterat att vara något att se fram emot i tiden. Frågan är om vi är för tidiga igen. 30/03 :p Men det måste ta första klivet någonstans. Vi kan väl inte sitta fast där vi är just nu i all framtid? 30/03 VR kommer aldrig att slå stort. Det kommer vara en gimmick som få kommer använda och kort därefter kommer det det ut. 29/03 Det är sant det är möjligt att det kommer lågpris modeller precis som vi ser till datortillbehör. Det är möjligt att de skulle kunna sälja initialt till alla teknik intresserade och spelfantaster och få det att gå runt. Sen lägger ju folk idag 5000 kr... 28/03 Sony har varken släpps ngt pris eller datum men det är ngn form av gräns vid 3000 skulle jag tro. Deras HMZ modeller kostar närmare 10000 och är mindre avancerade så jag vet inte riktigt hur de ska göra för att få ner priset så mycket. 28/03 Jag är osäker. 3000 är mycket pengar. Folk gnäller ju på att konsollerna och spelen är för dyra. Har svårt för att se hur de då ska kunna sälja en gimmick för 3000. 28/03 Så fort några twitter/blogger/forum/streamer hipsters plockar upp den här prylen så kommer den stora getflocken följa efter, så har det alltid varit och kommer alltid vara. 28/03 Nej men gissar på att Sony vill få ut den till så många som möjligt för att ta till sig en del av marknaden och kommer mest troligt lägga priset nära kostnaden för tillverkningen. Tror inte det här är en grej dom kommer försöka tjäna pengar på direkt... 28/03 Finns det någon källa på priserna? 28/03 Inte så konstigt då det är extremt begränsad marknad för en VR hjälm som kostar 3000-4000. Inte många som kommer köpa en sån. Tex så är det få som köper en ratt till en konsoll. Den här marknaden är ännu mindre. 28/03
Skicka en rättelse