När svallvågorna efter Facebooks köp av #Oculus VR hade lagt sig var det många som var eniga om att det förmodligen gynnar utvecklingen av virtual reality-teknik. Att fler bolag skulle få upp ögonen för VR och därmed öka konkurrensen. Det kanadensiska bolaget True Player Gear var snabba med att annonsera sin utmanare Totem men har enligt dem själva arbetat med sitt headset i nio år.

Med två stycken framåtriktade kameror och planerat stöd för såväl Xbox One som Playstation 4 har de också valt en lite annorlunda väg än Oculus Rift. Kamerorna ska göra det lättare att orientera sig i den verkliga världen och kommer även att stödja augmented reality. Headsetet har tre knappar på sidan för enkel interaktion samt inbyggt stereoheadset med emulerat surroundljud. VR-renderingen ska ske lokalt och därmed avlasta datorn.

Likt Oculus Rift ska de under sommaren lansera en Kickstarter-kampanj men de tror att headsetet ändå kan vara redo för lansering redan innan året är slut. Vi har kontaktat dem för mer information kring prissättning och hur konsolstödet egentligen kommer att fungera.

Säg mig, hur har man tänkt fixa head tracking på detta? Hur är det med med "åksjukekompensering"? Sedan att VR rendering sker lokalt det får mig att tveka något oerhört inför detta, VR rendering måste finslipas spel för spel, det kan inte schablonartat... 01/04 Opp, de köptes just av Twitter... 01/04 Ah, antog att de var franska när man kunde välja franska på deras hemsida. Blame Canada! 01/04 Varför måste alla börja med sina aprilskämt EN DAG FÖR TIDIGT 31/03 'Emulerat surroundljud' ska nog tas med en nypa salt med tanke på att HRTF har varit i stort sett standard på PC de senaste 15 åren och med OpenAl på en stor mängd andra plattformar väldigt länge. Om det handlar om hårdvara med en effektprocessor specia... 31/03 Inget fel alls med kickstarter för de som saknar egna pengar. Utan Oculus kickstarter hade det första och enda VR vi sett under utveckling troligtvis varit till PS4 nångång 2016-17... Nu har både de och alla andra aktörer snabbat på ordenligt bara för... 31/03 Själva rastreringen av 3d-geometrin, att konvertera spelens 3d-scener till 2d-bilder som sedan matas till en monitor, det kan headsetet omöjligen göra. Den datan finns helt enkelt inte tillgänglig för en extern hårdvara. Det går inte heller att göra om... 31/03 Om själva 3d renderingen ska ske i headsettet så krävs rätt så rejäl hårdvara för att göra detta snabbt nog. man får inte plats med rejäl hårdvara i ett headset vilket gör att det kommer att ta tid. Nu vet vi ju inte så mycket detaljer än, speciellt int... 31/03 Det är det nog inte. Du får gärna utveckla dina tankar kring det här. 31/03 Vet inte vad du har för avsikter när du är med och kickstartar projekt men i alla de fall där jag lagt pengar på kickstarter har jag fått utlovad vara/spel. Kickstarter är därför utmärkt. Om man tar det för vad det är vill säga. 31/03
Skicka en rättelse