Sony Online hymlar inte med att Dayz betyder mycket, och berättar mer om sin free-to-play-modell.

Som en blixt från klar himmel slog mmo-apokalypsen #H1Z1 ner. När vi presenterade #Planetside 2-skaparnas nya spel under gårdagen hittade vi flera gemensamma nämnare med omåttligt populära #Dayz. Och John Smedley, chef på #Sony Online Entertainment, hymlar inte med att inspirationen betytt väldigt mycket.

En faktor som redan börjat diskuteras är free-to-play-modellen. Smedley menar att inget ännu är hugget i sten och att de kommer att ta till sig feedback från spelarna.

– Jag menar allvar. Just nu har vi i princip ett tomt ark att fylla. Och vi är öppna för idéer.

Han lyfter fram en lista (som du kan se på Reddit) på hur diskussionerna sett ut internt och det är upp till oss att hissa eller dissa förslagen. De har bland annat sagt att spelet kan komma att kosta omkring 130 kronor under early access, innan det blir free-to-play. De är inte intresserade av att sälja vapen för riktiga pengar ("Vi säljer inte kraft") utan de ska hittas genom crafting eller utforskande. Grundtanken är överlevnad och allt som kan förenkla detta ska inte kunna köpas för riktiga pengar.

– Vi välkomnar en seriös dialog. Vi lyssnar och vill ni ha något att säga till om är nu rätt tillfälle, säger Smedley avslutningsvis.

Förslagsvis ger du teamet feedback via Reddit. Undertill ser du ett inslag Game Talk Live gjort där både gameplay demonstreras och intervjuer görs.

Tack till Nillz för detta #nyhetstips!
Tyvärr säkert ett år bort i releasekalendern. Typ summer 2015... det borde komma inom en vecka som öpen beta istället som tack för att vi köpt deras konsol med pisstråkiga uppföljare och pixliga sunkiga tråkiga retrodoftande indie spel. Kul att köpa en... 13/04 Kom igen nu, jag är inte ens ett fan av DayZ men det är väl klart att spelets design kommer påminna om det om det är i samma genre. Det behöver ju inte betyda att det automatiskt blir tråkigt, utan det handlar ju om hur resurserna används. 13/04 Även om jag håller med om att det här spelet inte skulle existera utan DayZ så tror jag att byarna är lika för att båda spelen har verkligheten som mall. Man får inte glömma att Chernarus i DayZ är bitar ur den verkliga världen inklistrade i ett spel. 12/04 Precis, det ÄR ju dessutom alpha, det är ingen ursäkt, bara ett konstaterande, vilket framhävs väldigt tydligt av utvecklarna. Sen kan jag hålla med om att utvecklingen har gått ganska långsamt (inte nu under public alphan specifikt, utan i allmänhet),... 12/04 Något som talar starkt för SOE och H1Z1 är att grafikmotorn är väldigt stabil och bra. Sedan är ju SOE bra på att lyssna på communityn och sina fans (sen om de verkligen är bra på att genomföra det är en annan sak, men de har rätt inställning i alla fal... 12/04 Folk kan gnälla på. Jag spelade skiten ur modden och SA. Och jag välkomnar H1Z1 med öppna armar. Efter säkert 500 timmar spelat på SA och modden sammanlagt, så ser jag fram emot ett zombie/survival-spel som inte använder den äckligt vidriga arma-motorn.... 12/04 Löjligt likt och ett i mina ögon lamt sätt att tjäna pengar på. De har till och med gjort en HUD som är väldigt lik DayZ 12/04 Ute så länge? Det har funnit ute i 4 månader som alpha, är det länge? 12/04 Må så vara men det är en riktigt dålig ursäkt att kalla det alpha när det funnits ute så länge. Man tycker att dom borde ha kommit mycket längre med sitt spel. Innan DayZ standalone är släppt så kommer det att finnas en jädra massa Zombie survivors spel... 12/04 Jag såg inte allt men sa dom seriöst att man kommer kunda tända eld på sina fjärtar? 11/04
Skicka en rättelse