Halo-skaparna förklarar varför det inte blir någon Windows-version i september. Men, det antyds att en sån kan komma senare.

I september släpper Halo-skaparna #Bungie sin tio år långa Xbox 360-exklusivitet och gör #Destiny till en rad plattformar. Men pc är inte en av dem, och för frustrerade mus- och tangentbordskramare levererar företaget en förklaring.

– Jag tycker fyra plattformar på en dag är rätt mycket, berättar Bungies operativa chef Pete Parsons för Eurogamer. Särskilt med tanke på att vi varit ett enplattformsteam under väldigt lång tid.

Han fortsätter:

– Men det här är ett enormt och ambitiöst projekt för oss, och bara att släppa det till en konsol är en betydande utmaning. Att släppa det till fyra på samma dag är något vi aldrig tidigare försökt. Vi ville göra det rätt, och vi ville inte dra på oss tonvis med ytterligare risker.

Skärmdumpsnytt från Destiny.

Omsorg om köparna, kan vi alltså sammanfatta den officiella linjen. En klen tröst för pc-folket att det är just pc:n som betalar omsorgspriset. Fast loppet verkar långt från kört – Parsons antyder ganska oblygt att en pc-version mycket väl kan dyka upp längre fram.

– Jag ser fram mot framtida samtal om pc.

Det låter som ett hopp om ett löfte.

Destiny släpps till PS4, Xbox One, PS3 och Xbox 360 den 9 september. Det är Bungies första spel utanför Halo-serien sedan 2001 års #Halo: Combat Evolved. Det är också företagets första flerplattformare på tio år. Nedan har du en dagsfärsk film från Destiny.

Skicka en rättelse