För fps-vänner av den gamla stammen lät kvällens besked om ett nytt #Unreal Tournament nästan för bra för att vara sant. Inte nog med att #Epic lovar en hederlig gammal onlineshooter till pc (och Mac och Linux, men inte till konsol) där fansen spelar en lika viktig roll i utvecklingen som de själva – den blir dessutom helt gratis.

"Hur tänker de betala för kalaset?", undrar du. Svaret – de som vill betala, betalar.

Epic tänker skapa en marknadsplats där alla intresserade – spelare, utvecklare och andra – kan köpa och sälja moddar och annat material. Det är upp till den som lägger upp materialet att bestämma vad det ska kosta, och delar av intäkterna går till Epic. Tanken är att detta ska betala för kostnaderna för #Unreal Tournament. En annan, inte uttalad tanke är att spelarnas bidrag till utvecklingsarbetet sänker kostnaderna – det ska helt enkelt inte bli så dyrt.

Epic har länge vurmat för användarskapat material, och flera gånger arrangerat modtävlingarna Make Something Unreal som dels gett vinnarna pengar och Unreal Engine-licenser, dels fungerat som marknadsföring. #Red Orchestra: Ostfront 41-45 föddes ur en tävlingsvinst där gänget bakom modden vann 50 000 dollar och en Unreal Engine 3-licens. Företagets spelmotor Unreal Engine har nått versionsnummer 4.1 och en licens kostar blygsamma 19 euro i månaden (plus 5 procent av intäkterna för kommersiella spel).

Så, primärt finansieras Unreal Tournament med intäkter från frivilliga köp av moddar och annat, och förmodligen hoppas Epic att ökad Unreal Engine-licensiering också bidrar med en eller annan dollar.