Epic går tillbaka till rötterna med sin shooter, och gräsrötterna betalar festen.

För fps-vänner av den gamla stammen lät kvällens besked om ett nytt #Unreal Tournament nästan för bra för att vara sant. Inte nog med att #Epic lovar en hederlig gammal onlineshooter till pc (och Mac och Linux, men inte till konsol) där fansen spelar en lika viktig roll i utvecklingen som de själva – den blir dessutom helt gratis.

"Hur tänker de betala för kalaset?", undrar du. Svaret – de som vill betala, betalar.

Epic tänker skapa en marknadsplats där alla intresserade – spelare, utvecklare och andra – kan köpa och sälja moddar och annat material. Det är upp till den som lägger upp materialet att bestämma vad det ska kosta, och delar av intäkterna går till Epic. Tanken är att detta ska betala för kostnaderna för #Unreal Tournament. En annan, inte uttalad tanke är att spelarnas bidrag till utvecklingsarbetet sänker kostnaderna – det ska helt enkelt inte bli så dyrt.

Epic har länge vurmat för användarskapat material, och flera gånger arrangerat modtävlingarna Make Something Unreal som dels gett vinnarna pengar och Unreal Engine-licenser, dels fungerat som marknadsföring. #Red Orchestra: Ostfront 41-45 föddes ur en tävlingsvinst där gänget bakom modden vann 50 000 dollar och en Unreal Engine 3-licens. Företagets spelmotor Unreal Engine har nått versionsnummer 4.1 och en licens kostar blygsamma 19 euro i månaden (plus 5 procent av intäkterna för kommersiella spel).

Så, primärt finansieras Unreal Tournament med intäkter från frivilliga köp av moddar och annat, och förmodligen hoppas Epic att ökad Unreal Engine-licensiering också bidrar med en eller annan dollar.

Jaha, jag trodde mer du va less på att dom gör ännu en shooter. Missuppfattade din kommentar helt enkelt... 12/05 Idén om att låta vanligt folk bidra med material, både fritt och för försäljning låter smart. Om inte annat ger det möjlighet för folk som inte kan göra modeller, animationer, ljud, leveldesign och programmering, allt på samma gång, en chans att faktisk... 09/05 jag betalar gärna och bidrar ännu mer gärna med lite självskapade texturer och 3d-objekt :) 09/05 Lite naivt sagt då moddare ligger bakom några av dagens största och populäraste spel. Jag kan prata mig varm om mods och moddare, och ge en lång lista på anledningar till varför jag tror deras återkomst skulle kunna göra spelmarknaden och hobbyn roligar... 09/05 Jo gratis är gott. Men ibland är det värt att betala för saker! (Ingeting är gratis att utveckla) 09/05 Köpa moddar? Aldrig i mitt liv. 09/05 Tror han syftar på t.ex första Unreal, som hade en story osv. Jag minns att jag tyckte det var sjukt läskigt i början när man startade på ett krashat rymdskepp med fångar eller vare nu va, monster som hade ihjäl folk och en massa skrik osv. :) 09/05 Jag hade också betalat för ett fullpris UT. Kanske kommer de erbjuda en möjlighet att köpa allting i spelet för samma pris som ett retail spel kostar. De som vill köpa separata mods och liknande kan göra det medan jag, om jag gillar grundspelet, kan köp... 09/05 Med detta upplägg undrar jag dock om det inte finns en riskt att grundapelet, det som vi alla får spela gratis, blir innehållsfattigt? Om de endå räknar med att t.ex Threewave kommer in och bygger ett CTF mod så kanske de själva inte orkar utveckla CTF.... 09/05 Epic har inte, mig veterligen, tagit betalt för mods i något tidigare UT spel och jag tror inte de kommer göra det nu heller. Jag har inga problem med att de som utvecklar dessa mods själva bestämmer över om de vill ta betalt för sitt arbete eller inte.... 09/05
Skicka en rättelse