Tror att virtual reality-hjälmen kommer gå hem hos gamers, men kanske inte hos sociala soffspelare.

Facebooks miljardköp av #Oculus Rift berör stora delar av spelbranschen, och även finanssektorn intresserar sig för virtual reality-fenomenet. När #Take-Two-chefen Strauss Zelnick nyligen medverkade i Bloomberg TV halkade samtalet in på just Oculus Rift, med frågan om hur Oculus kommer förändra spelindustrin.

Zelnick menar att tekniken är intressant för insatta spelare, men att den samtidigt främst passar inbitna gamers. Många spelar socialt, med vänner och familj, menar han och håller med om programledarens något ledande fråga om Oculus är asocialt.

– Jag tror att det kan bli en underbar upplevelse för core-gamers; folk som verkligen vill bli uppslukade. Men många som spelar, till exempel mina barn, gör det med sina vänner intill sig, så tekniken kommer inte tilltala dem. Så jag tror att det till stor del är en core-teknik. Det är en asocial teknologi, men vi kommer stödja den i den mån den släpps på marknaden och fungerar med våra spel.

Zelnick får också frågan varför Take-Two är så sena att utannonsera sina spel, när konkurrenterna #EA och #Activision enligt programledarna är snabbare på den bollen. Frågan gäller bl.a. #Red Dead Redemption (och den förmodade, ej utannonserade uppföljaren #Red Dead 3) och #GTA VI, och svaret lyder något i still med att det inte stämmer. Hela intervjun hittar du nedan, och Oculus-pratet börjar efter ungefär 9:45.

Socialt är så 2013. 03/06 Nej Tack.:down: 03/06 Har du testat en Rift? Hela grejen med den är ju att du ska glömma "skärmen", du placeras ju inuti spelet på ett sätt som inte går att efterlikna på något annat sätt. Glöm 3D-monitorer, det har ingenting att komma med. Sen passar VR dåligt för snabba... 03/06 Wow. Skarpsinnad den där snubben. Det är ungefär som att säga att "Müsli blir faktiskt mjuk om den får ligga i mjölk". Vass VD det där. Vass VD. 03/06 Jag tycker det här att vara social är så luddigt begrepp nuförtiden. Det här med 3d och VR osv är ganska ointressant för mig inom spelgenren för att man måste ha attiraljer på sig och det känns som om min inlevelseförmåga redan är ett utmärkt sätt att... 03/06 Om ni vill göra det extra roligt kan ni vicka på stolen åt fel håll när offret/försökspersonen åker bergochdalbanan, alltså tvärtemot den förväntade rörelsen... tänk bara på att rulla ut en presenning under stolen för spyorna... Jag håller helt med dig... 03/06 Vet inte, den gången jag provade OR var vi fyra grabbar som stog och skrattade åt när den femte satt och skrek/häpnade i stolen (så turades vi om). Kändes ganska socialt :) Risken är dock att OR blir en gimmick som Wii-moten typ. Men gör de ordentliga... 03/06 Asocialt... vem bryr sig om sådant i VR? VR slår vänner alla dagar. =) Nu kommer snart Devkit 2! 03/06 Hela det där uttalandet ser ut som en bortförklaring till att man inte har insett hur stort stereoskopiskt spelande håller på att bli. Jag översätter det till 'Vi har inte tänkt alls på Oculus Rift men kommer att göra allt vi kan för att springa ikapp... 03/06 Låter märkligt. Nyhets reportaget här i Sverige visade att snorungarna var skit glada, istället för att bråka om vem som ska spela och ha kontrollen så bråkar dom om vem som ska ha Oculus istället, still same shit. 03/06
Skicka en rättelse