VR-lösningen fick "skallen att smälta". Och den ser hård ut.

#Oculus Rift har placerat 90-talshypen i strålkastarljuset igen, och vid sidan av den nu #Facebook-ägda, Kickstarter-finansierade lösningen jobbar också #Sony och #Valve på egna VR-lösningar. Valve visade sitt projekt i Boston i helgen, och en av de som fick testa redogör på Reddit för en imponerande upplevelse och ett intressant utseende på VR-hjälmen.

Användare Jonomf går ut hårt:

I participated in the Boston VR jam this past weekend, had an awesome time making some new VR stuff, and had my mind completely melted by the Valve hardware and demos.

Sen följer en hyfsat genomgång av upplevelsen, där tre spelbara #Portal 2-karaktärer stack ut. Tekniken får ett fint omdöme, liksom upplevelsen i stort:

Needless to say, the experience in the HMD is amazing: low persistence, perfect tracking (within the camera of course), very high frame rate. I don't get sim sickness with the DK1 as it is, but nonetheless felt much more comfortable in the Valve units. However, I did consistently have major disorientation after leaving the HMD: I felt a little fuzzy and distant, and once felt like I was going to fall over. I felt something similar the very first time I came out of the DK1, never since, but every time after leaving the Valve units (4 or 5 times).

Valves VR-hjälm har två skärmar med en sammanlagd upplösning på 2160x1280 pixlar, vilket alltså ska ge en behaglig upplevelse.

Valve-medarbetarna berättade för den gode Jonomf att man har en #Dota 2-demo som inte visades. Den beskrivs så här:

Talking with the Valve guys about that Portal office experience, they mentioned offhandedly that they have a Dota 2 VR experience where you see the entire game arena sitting on a table in front of you and can bend down to inspect any piece of the action. I really, really want to see that. They also mentioned a life-size Dota 2 VR experience where you're hanging out in a lane watching the heroes fight; they said it was very scary.

Det har redan från början varit Abrashs och Gabens hobbyprojekt för att de tycker det är coolt med VR, inte för att tjäna mer pengar. I och med Steam är väl Valve ett av de absolut rikaste företagen inom programvarubranschen. Valve är inte ett börsnoter... 09/06 Nyckelorden är väl att Valve "inte har planer på det". Om det ändras i framtiden kan inte vara helt säker på. Hittills har de delat med allt det lärt sig med Oculus. De verkar för tillfället bara vara genuint intresserade av att hjälpa VR bli en succé.... 06/06 Tack, det förklarar en hel del. Trodde (från det lilla jag läst) att Facebook köpte upp OR för att i första hand interagera det med just FB, samt spel och appar däromkring, snarare än att bara agera finansiär för projektet. Känns som det går lite hand... 06/06 Ja, ursäkta. Dels har Valve sagt att de inte har några planer att släppa ett eget VR-headset. Deras prototyper är för lära sig mer om hur man designar en bra VR-upplevelse. Oculus och Facebook har förtydligat att deras parnetskap inte kommer hindra Ocul... 06/06 Jag ser hur du försöker säga något, men misslyckas totalt. Du kanske vill utveckla för oss oinsatta? 06/06 Alltså trollar ni eller har ni faktiskt ingen aning om vad ni snackar om? 05/06 Visst är det gött!!! 05/06 Lika intressant som 3D-TV. Det vill säga inte alls. Ett tillbehör som är bra för företag och diverse industrier. Men inget för gamers tror jag. Kanske kul i fem minuter, sedan ligger hjälmen och samlar damm. 04/06 Nog lär dom hitta på något eget med den, alternativt i samarbete med någon annan än Facebook. Osannolikt ser jag framför mig hur Valve närmar sig Facebook om två år och bara "Tja, vi är klara med våran VR teknologi, tänkte höra ifall ni vill köpa den... 04/06 Steam Machine bundlad med VR samt half life 3. Here i come! 04/06
Skicka en rättelse