Ny patch snabbar upp tickraten, och förhoppningsvis slipper du dö när du inte borde dö.

En ny #Battlefield 4-patch som släpptes i går kväll försöker ta tag i nätkodsrelaterade problem, t.ex. att spelare dör när de inte borde dö.more]

#Dice har patchat in en inställning vid namn High Frequency Network Update som kortfattat betyder att servern läser av spelarklienterna snabbare. Det ska ge mer korrekt information till servern om var spelarna, kulorna och annat befinner sig i spelet. Inställningen ligger under Options/Gameplay och måste slås på manuellt (det är avslaget som grundinställning). Alternativen är High, Medium och Low, och har du en uppladdningsfart på minst 1 Mbit rekommenderas High-inställningen. Krånglar det rekommenderas du att stänga av inställningen. Filmen nedan visar skillnaden före och efter netcode-patchen.

Problemen med Battlefield 4:s nätkod har varit att servern och spelarnas datorer inte kommunicerat tillräckligt snabbt med varandra. Fördröjningar i kommunikationen kan göra att du blir skjuten av en spelare du just dödat, att du dör av kulor som inte ska kunna döda på ett skott, med mera. Battlefield 4 har en så kallad tickrate på låga 10 Hz, vilket betyder att servern uppdaterar positionen för kulorna tio gånger per sekund. I vissa fall är det så lågt att en avfyrad kula räknas som två av servern, med den olyckliga följden att folk stupar av en kula som inte ska vara dödlig.

Netcode-patchen är släppt till pc, Xbox 360 och PS3, och lanseras till PS4 och Xbox One senare i veckan.

Patchen har tagits fram med hjälp av feedback från spelare i Community Test Enviroment-programmet, en sorts betatestning av uppdateringar före de släpps. Vill du delta i CTE-programmet följer du dessa instruktioner.

Tack till Harry Coma, Holtqvist för detta #nyhetstips!
Skicka en rättelse