AMD:s grafiklösning är eller kan vara på väg till GTA V, Star Citizen, Dragon Age och andra storheter.

#AMD:s snabba programmeringsgränssnitt Mantle har hittat ut till en handfull mer eller mindre namnkunniga spel sedan premiären i februari. #Battlefield 4 är så här långt det största namnet som använder grafikgränssnittet, men om det vill sig väl kan AMD få starkast tänkbara draghjälp för sitt DirectX-alternativ – pc-versionen av #Grand Theft Auto V kan få stöd för Mantle.

Mantle är gjort för att programmerarna ska kunna skriva kod som drar mer nytta av grafikkortsprestandan, detta genom att skala bort mellanliggande prestandaslukande kodlager. Vissa tidiga tester talade om uppemot 40 procent bättre prestanda än med #Microsofts DirectX, som närmast är standard i dagens spel.

GTA V är långtifrån det enda spelet med bekräftat eller eventuellt Mantle-stöd. Sajten Videocardz.com listar Mantle-spel i tre kategorier: släppta, bekräftade och eventuella Mantle-spel. GTA V hamnar i sista kategorin, tillsammans med bland andra #Call of Duty: Advanced Warfare, #Homefront: The Revolution, #Alien: Isolation och #Elite: Dangerous, och i bekräftatkategorin återfinns #Star Citizen, #Dragon Age: Inquisition, #Battlefield: Hardline och #Mass Effect 4. Hela listan:

Släppta spel med Mantle-stöd

Bekräftat Mantle-stöd

Mantle-stöd obekräftat

För att kunna använda Mantle krävs att du har ett grafikkort från AMD (#Nvidia-grafikkort fungerar alltså inte). DirectX-folket har ögonen på vad AMD har för sig: de har meddelat att DirectX 12 också kommer bli mer prestandaeffektivt. Men det lär dröja till hösten 2015 innan nästa DirectX-version släpps.

Grand Theft Auto V släpps till pc, Xbox One och PS4 under hösten.

Jag fick dåligt samvete för att jag köpte Nvidia för ca ett år sedan, kändes som att de höll på att konkurrera ut AMD:s grafikkort helt. Sen kom nästa konsolgeneration och alla ska använda AMD-grafikkort. Så kan det gå. 13/07 Om det är bundet till AMD gfx då har det nog lika stor framtid som 3DFX glide. 12/07 märkte ingen skillnad i bf4 med mantle, sitter på en r 280X. 12/07 Coil whine är när spolarna får en spänning över sig viket får dom att vibrera. Efter du kört in kortet brukar det försvinna. Singing capacitors är när kondensatorerna laddar upp vilket ger ett högt pipande ljud som försvinner efter ett tag. Aldrig haft... 12/07 Låt oss titta på Sweclockers senaste grafikkortstest. http://www.sweclockers.com/recension/18944-nvidia-geforce-gtx-titan-z/1 Om du tittar igenom renderingstiderna så är skillnaderna minimala, så små att du inte märker några större skillnader. I de få... 12/07 Jag har koll men det har inte du. Om du kan engelska kommer det här vara intressant för dig och förhoppningsvis kommer du lära dig lite mer om datorer. Om jag var du skulle jag inte ta så mycket "fakta" eller information från Sweclockers med tanke på... 11/07 Det har blivit bättre, helt klart! Men det är långt från nvidias nivåer.. påstår man annat är man ju inte annat än en fanboy till AMD :) Det är allmänt känt att just 280/290 har coilwhine (problemet har varit upp på sweclockers bland annat), vilket kom... 11/07 Exakt. 11/07 Microstuttering har aldrig varit problem för erfarna datoranvändare. Bara använda Radeon pro och den tar bort ms bättre än adaptive vsync. Flesta Nvidia användare kör utan adaptiv vsync men märker inte av ms. 11/07 Amds micro stuttering har blivit fruktansvärt mycket bättre, och sätter man på frame pacing sä är det ett icke problem, Även i Crossfire; kör 7970x2 Coilwhine har jag personligen inte haft problem med, och har inte hört något speciellt om 280/290. Om... 11/07
Skicka en rättelse