Vi lever i en tid då crowdfundade-projekt och early access-spel hör till vardagen. Ibland blir resultatet av de relativt nya betalningsmodellerna smått briljanta spel som #Broken Age, #Broken Sword: The Serpent's Curse och #Moebius: Empire Rising. Fast ibland blir det inget resultat alls, som i fallet Yogventures.

Spolar vi tillbaka bandet två år kan vi bevittna hur utvecklarna Winterkewl Games och Youtube-gänget Yogscast driver igenom en Kickstarter-kampanj som drar in hela 4,4 miljoner kronor. Idag har spelet lagts ned och Winterkewl kommer med största sannolikhet gå i konkurs. Yogscast Lewis Brindley förklarar läget i ett mail som skickats till spelets över 13000 finansiärer:

– Som ni kanske har hört så har Winterkewl Games slutat arbeta med Yogventures, men det är faktiskt en bra sak. Projektet visade sig bli för ambitiöst och svårt för dem att färdigställa med sitt team på sex personer.

Det verkar alltså som att de gått i den allt vanligare crowdfunding-fällan där enormt stora framgångar paradoxalt nog också resulterar i stora problem. Enligt Winterkewl drog sig Yogscast ur samarbetet eftersom de inte tyckte att projektet nådde upp till den kvalitet som krävdes för att de skulle kunna marknadsföra spelet med gott samvete.

Yogscast har istället börjat samarbeta med studion bakom Steam-spelet #Tug och tänker ge alla backers nycklar till det spelet som plåster på såren. Läs mer om Yogventure och det snöpliga slutet på reddit och hos Eurogamer.

90% av all statistik är påhittad. "Statistik: den vetenskap som lär att om en människa står med en fot i en frysbox och med den andra på en kokplatta så har hon det i genomsnitt ganska skönt." 21/07 UPDATE: [https://www.kickstarter.com/projects/winterkewlgames/yogventures/posts/919100] update på kickstartersidan som ger mer insikt och en grov lista på vart pengarna tagit vägen., samt lite mer info om "licenspengarna" 20/07 Nej men titta, ännu en bedrägeriexpert och genial marknadsanalytiker med perfekt expertisområde inom just spelindustrin! Vilka källor som presenteras också! Jag är djupt imponerad! 19/07 Kickstarter är rent lurendrejeri i 99 fall av 100, i resten av fallen åstadkoms knappt 5% av det som utlovats. 19/07 Det har de inte, de har till och med gått *minus* själva för att pengarna tagit slut och de lagt in av sina egna i utvecklingen i hopp om att slutföra den. Men precis så, 4 miljoner kan vara hur mycket som helst eller ingenting alls i spelutvecklingssam... 19/07 Till er som snackar om 4,4 Mill....... Förutsatt att det varit 6 pers i 2 år så har vi 24 *6 månader = 144 månader, 4,4 Mill delat på 144 ger 30,5k kr per person och månad. Då är detta innan skatt/arbetsgivaravgifter och kostnad för lokaler etc... Jag... 19/07 Samma, tänker lika dant. Kan inte säga att jag tycker TUG kommit någon vart, känns fortfarande bara som en prototyp. 18/07 Du har inte förklarat någonting alls bra och nu slutar jag jiddra med dig, för du bara pratar och pratar men säger egentligen ingenting. 18/07 Eld har aldrig haft någon "trovärdighet som budget expert", utan ger snarare rimliga hypotetiska svar utifrån den information som är tillgänglig, i direkt opposition till dina spekulationer som bedrägeriexpert. $500,000 i spelutvecklingssammanhang kan... 18/07 Du spekulerade ju bara en massa, ingen vill förstöra ett helt projekt helt utan vinning samt förlora all kredibilitet, jag har kommit med väldigt bra förklaringar till varför pengar tar slut och hur otroligt vanligt det är i spelindustrin. Det är så otr... 18/07
Skicka en rättelse