Under årets E3-mässa fick vi se en retsam trailer för nya Doom, och under Quakecon som ägde rum alldeles nyss fick fansen något rejälare att bita i: gameplay från spelet som visade sig bli en blodig oldschool-shooter.

Vi hade förhoppningar om att materialet skulle släppas ut på nätet i efterhand, men så verkar det inte bli. I en intervju med PC Gamer berättar #Bethesda Softworks Pete Hines att spelet visades upp enbart för att tysta rykten och att de egentligen inte alls var särskilt sugna på att berätta mer om spelet.

"Jag ville verkligen visa upp någonting som på ett kraftfullt sätt avslöjar att Id arbetar med någonting som vi tycker är riktigt coolt. Och vi ville visa något för fansen som ger dem förtroende för studion, att de gör ett spel som de vill spela och behandlar Doom med respekt."

Id började utveckla Doom 2008. Sedan dess har de börjat om minst en gång, och i november förra året lämnade den framträdande John Carmack företaget. Att de ville göra något för de mest inbitna fansen är förståeligt, även om många av dem förstås inte kunde ta sig till Quakecon. Det verkar som att PR-maskineriet, med tillhörande trailers och allt som hör den karusellen till, kommer dra igång nästa år. Om ingen filmade presentationen med mobiltelefonen är det med andra ord mycket troligt att vi får vänta en stund på material från oldschool-spelet.

Läs allt vi vet om Doom i vår artikel.

Nya Wolfenstein var väl härligt, dock? 21/07 Tycker vi behöver spel som Doom. Det har varit lite stiltje de senaste 10-9 åren tyvärr. 21/07 Och där pissar dom ytterligare på alla andra tusentals fans som trodde på dem med allt dom lova om Rage etc. Bättre att inte visa någon något alls än en liten skara folk som har turen att kunna delta i quakecon. 20/07 https://www.youtube.com/embed/SzI7DLR0DPU 20/07 Spelet kommer suga lika mycket som Aliens Colonial Marines. Har de inte förtroende för sin produkt är samma som att göra som de flesta utvecklare som vägrar släppa recensioner förräns releasedagen. För då är det försent att ångra sina "pre-order" köp.... 20/07 Tjaa, vet inte riktigt. Finns inget jag kan berätta för mina polare eftersom jag inte vet något om spelet :P Oh well, antar att man kan göra PR av allt 20/07 Old school spel som Doom är för mig att man försökte höja ribban på allt. Grafik, gamplay, mekanik, musik, ljud, leveldesign, ai osv. Och detta innefattar ju även effekter som blod och gibs, som enligt min åsikt satte pricken över i:et på den grymma mek... 20/07 Och dessutom hade det varit väldigt dålig pr att ta betalt för previews. 200 kr för att kolla 20 min youtube på ett spel är en genväg till fenomenal badwill. Det skulle bli till att ta till skällsord som "EA" eller "CoD" om id-games. 20/07 Enkel marknadsföring 20/07 Baserat enbart på vad du sa nu, har du testat senaste Wolfenstein? Tyckte det träffade rätt på nästan alla sätt. 20/07
Skicka en rättelse