Mike Read, lead producer för Crysis 3, var inte nöjd med hur spelet blev. Nu lämnar han Crytek.

Den senaste tiden har varit tung för #Crytek. Enligt källor på insidan betalas löner inte ut i tid, många har lämnat företaget och flera titlar ska ha skrotats. Nu kommer nästa smäll: Mike Read, lead producer för #Crysis 3, är enligt både hans Twitter och LinkedIn numera en före detta anställd på företaget.

I en orelaterad Twitter-konversation tidigare i veckan märktes det tydligt att Reed tyckte att hans spel var tekniskt kompetent men att det saknade mycket annat.

Reed har tidigare arbetat med Xbox One-exklusiva #Ryse: Son of Rome som inte blev särskilt väl mottaget av kritikerna. Även Tiago Sousa, Cryteks huvudsakliga graphics engineer, har lämnat företaget. Han hittas nu istället hos #Id Software. Så även om studion varken bekräftar eller dementerar det har den av allt att döma stora problem.

Hur mycket jag än önskar att dom hade hållit sig till PC så tycker jag ändå beslutet dom gjorde var rätt att göra andra spelet till både PC och konsoler, problemen måste ha kommit nu på sistone med Ryse, förmodligen så har dom också haft dålig ekonomisk... 27/07 Körde Crysis 3 på PS3 och hade hyfsat kul under tiden jag spelade. Det som slog mig mest var mängden "funktioner" man hade för ett "sketet" FPS då varje knapp på kontrollen hade något samt vissa hade fler beroende på trycka eller hålla inne. Storyn var... 24/07 Problemet är också att fps-konceptet har blivit så uttjatat med i princip identiska spelupplägg. Idag vill man ha mer än springa och skjuta, vilket kolliderar med casual gamer-inriktningen som alla speltillverkare fortsätter satsa på. Folk tröttnar på... 24/07 Har aldrig förstått mig på Crysis serien, tycker alla 3 spel är usla jämfört med andra FPS på marknaden, det enda det är, är ett Tech demo för deras nya cryengine. 24/07 Så blir det när utvecklarna inte förstår varför deras tidigare spel är älskade och framgångsrika. Händer aldelses för ofta och jag kan inte bry mig mindre, dom får vad dom förtjänar. 24/07 Nej dom skulle hållit sig till PC only hur kasst var inte crysis 2 jämfört med ettan? linjärt till max och man såg ju hur anpassat det var till konsoller... en railshooter i princip snygg grafik räckte inte en andra gång bara.. 24/07 Dom hade ne plan, som failade. Säkerligen var varken crysis 2 eller 3 särskilt innoativa som ettan var. Skulle fortsätt med nya IP(n) som antagligen hade imponerat. Nej för fan, crytek ligger nog illa ute. 24/07 Hans tid var kanske ändå ute på företaget, något som råkar komma i samma veva som problemen de har på företaget? 24/07
Skicka en rättelse