Vigil Games som blev en stor del av Crytek USA har börjat om från ruta ett. Igen.

Det team som en gång var #Vigil Games har haft flera svåra år. När #THQ kraschade blev inte studion bakom Darksiders-spelen såld. Istället anställde #Crytek en stor del av teamet och grundade #Crytek USA.

Nu återupprepar historien sig.

Som bekant har Crytek efter en vår av ekonomiska bekymmer i princip stängt ner hela sitt USA-kontor. Men återigen tycks kärnan av Vigil överleva. Studions grundare, David Adams, har tagit "kärntruppen" med sig för att grunda #Gunfire Games. I nuläget finns blott sju anställda där men de jobbar redan på att få in "nästa omgång med människor", berättar Matt Guzenda, studio director, för Polygon.

Adams har å sin sida redan utforskat möjligheterna till ett Darksiders 3 och har pratat med #Nordic Games, svenskstudion som numera äger rättigheterna. Men han tillägger att de inte vill "hoppa huvudstupa rakt in i något". Just nu vill teamet göra några mindre projekt för att komma igång och har ett långsiktigt mål med ett helt nytt spel som bygger på deras tidigare erfarenheter.

– Tredjepersons-spel, med många karaktärer, äventyrsdelar, spelarframsteg, jakter på coola bossar, fantastiska varelser. Vi har en hel del idéer, säger David Adams.

jag snackar om ett loot system som är advancerat, inte diablo 3 stat system. Såsom look,olika vapen looks och speciella vapen med speciella attackera, inget +50 str eller vitality osv. Ja du fattar stats som påverkar förändrar gameplayet :) 09/08 Helt klart. Tycker hela idéen med ett Diablo inspirerat loot system på det känns onödigt och påtvingat. Roligare att varje sak du hittar verkligen har betydelse än att leta igenom en stack med grejjer för att lista ut vilket man ska använda... 09/08 ah jo det är sant, en mix utav båda kanske hade varit bättre hehe who knows :) det jag ogillade mest med ds2 vart progress att du fick gå tillbaka ist för göra masssa saker direkt för du inte hade toolsen till att göra "special" dungeonsen och komma åt... 09/08 Första spelet hade inga RPG-stats, önskar faktiskt att det hade stannat så. Kul att pyssla lite grann, men hade föredragit hellre jaga hjärtbitar och liknande som första spelet hade istället. Det känns mycket mer belönande av någon anledning än random... 09/08 skulle snarare vilja säga det gjordes på fel "sätt" så dom kunde lika bra skippat det. hade dom gjort det bättre hade det inte varit något fel i det utan bara en fördel i spelets mekanik och uppbyggnad, men ja håller med. du kunde lika bra bara stata... 09/08 Darksiders 1 var ganska kul. Dock tyckte jag Darksiders 2 satsade för mycket på gear, drops, loot för mitt tycke... Sabbade endel av känslan. 09/08 det mest komiska med darksiders är ju att det är begränsat, det har så mycket potential. 2an vart sjukt bra men det kunde varit ett "skyrim" som bara sväpade spelscenen nu snackar jag ej sandbox open world men med likheter, med multiplayer på något sätt... 09/08 Awww synd att de inte ville börja direkt med Darksiders 3, det kändes logiskt i och med att de har gjort föregångarna. Visst de är bara 7 personer än så länge men hade dem frågat efter mer personal, utrusning etc så tror jag de hade kunnat hanterat det... 09/08
Skicka en rättelse