Britternas prenumerationspriser justeras så att de ligger närmare de europeiska World of Warcraft-priserna.

#World of Warcraft-expansionen #Warlords of Draenor försågs i slutet av förra veckan med releasedatum (den 13 november) och en Blizzard-svulstig trailer. Dagarna efter dessa nyheter meddelade utvecklarna att man höjer prenumerationskostnaden för brittiska spelare i samband med att expansionen släpps.

Höjningen ligger på ungefär ett pund per månad och gäller såvitt vi känner till endast Storbritannien. Britterna betalar i dagsläget ganska mycket mindre för sina WoW-prenumerationer än övriga Europa, och det är möjligt att Blizzard passar på att minska skillnaden i samband med Warlords of Draenor-releasen. Men de britter som förnyar prenumerationerna automatiskt får behålla de gamla priserna i två år till, förutsatt att de låter prenumerationen löpa på utan ändringar.

30 dagar

£ 9,99 (103 kr)

£ 8,99 (91 kr)

€ 12,99 (110 kr)

90 dagar

£ 28,17 (320 kr)

£ 25,17 (286 kr)

€ 35,97 (321 kr)

180 dagar

£ 52,14 (595 kr)

£ 46,14 (526 kr)

€ 65,94 (596 kr)

FZ har sökt svenska Blizzard, vi återkommer om det mot förmodan visar sig att också de svenska prenumerationspriserna ändras. Tills dess – läs vår förhandstitt av World of Warcraft: Warlords of Draenor.

Tanken var mer att kostnaden för WoW i sig är mer än bara driftkostnaden av servrar. Men visst kostnaden för servrarna är nog mindre än allt annat omkring driften 21/08 Det är lugnt, jag inledde det inlägget som jag gjorde mest för att jag trodde att du menade SEK, inte dollar...först. Hursomhelst så var poängen lite att Blizzards omsättning inte har något med deras serverkostnad gentemot antalet prenumererande spelare... 20/08 Äh fan jag orkar inte försöka förklara. 20/08 Förklara igen hur "omsättningen" reflekterar 6-7 miljoner prenumeranter i WoW multiplicerat med 100-130 kr. Att Blizzard som företag väljer att "bara" gå några miljarder med vinst varje år betyder sannolikt att dom också investerar tungt i nya spel, sna... 19/08 Du ser ju bara månadskostanden som inkomst ;) Tänk alla tilläggstjänster de har, serverbyte, pets, race change etc etc. 19/08 Problemet är ju att de flesta ser bara servrarna och personalen som gör spelet som utgifter. Det är ju så mycket mer än så bakom. Reklam, events, utveckling, community personal, försäljningsavgifter (ja det finns det också). Eftersom google is my friend... 19/08 Så där har du det själv. Ifall 4 mil $ motsvarar själva driften så är +/- 0 just 400k spelare. Kostnad för ev expansioner går inte att inkludera då dom än så länge både betalar för sig själva och ger en rejäl vinst, utöver att fler spelare kommer tillba... 19/08 Att tycka det är för dyrt att spela WoW är ju bara trams. Det är knappt 4kr om dagen. 110kr kan man snabbt och lätt komma upp i med andra saker som man tar för givet och inte tänker på. Biofilm 160+kr (biljett, godis, dricka, popcorn) 2-3timmar underhål... 19/08 Är rätt anti pay to win osv i spel, typ köp en massa kort för pengar i Hearthstone osv. Rent konsekvent borde jag sky månadsavgift som pesten då men jag tyckte faktiskt man fick valuta för pengarna när jag spelade Wow. Är spelet roligt så är någon hundr... 19/08 Jag tror blizzard kommer fundera stänga ner det om det skulle gå ner till 1-2miljoner kanske. Dock så tror jag på ett nytt mmorpg från dom innan den dagen inträffar. För ju mindre spelare desto mindre driftkostnader har dom så samtidigt som intäkter går... 19/08
Skicka en rättelse