Extraprylar till företagets sportspel är en växande inkomstkälla.

När #Bethesda våren 2006 släppte ett hästpansar för ett par tior till #The Elder Scrolls IV: Oblivion ledde det till ett kollektivt ramaskri bland gamers. Men det blev också startskottet för ett nytt sätt att tjäna pengar på redan släppta spel. Dlc-kulturen drar i dag in stora belopp till spelbolagen, och för branschgiganten #EA handlar det om betydande intäkter. I år tror företaget att man kan dra in över en miljard dollar på dlc, skriver finanssajten Bloomberg.com.

EA:s sportspel står för en betydande del av dlc-intäkterna, inte minst football-spelet #Madden NFL 15. Att betala för nya spelare, kläddräkter, coacher, arenor och annat är uppenbarligen populärt hos Madden NFL-köparna – dlc-intäkter från såna saker hade i juni i år ökat med 350 procent jämfört med samma tid året innan.

Vem hade trott det när glåporden haglade mot Bethesda för åtta år sedan?

Du har helt rätt. Jag använde egentligen mitt exempel för att visa att spel journalismen inte går i storbolagens koppel. Finns exempel på när de gjort det men även när de varit överdrivet kritiska. Jag bryr mig oftast inte om betygen just på grund av... 29/08 Samtidigt kan jag tycka att det är helt rätt att ställa högre krav på en produkt som skapats med fullgod personalstyrka och hög budget, och finns inte det så har helt enkelt projektledningen gjort sitt jobb dåligt och missbedömt projektets reella krav,... 29/08 Tycker problemet med speljournalismen nästan är motsatsen just nu. Vet inte hur många indiespel som fått höga betyg senaste året. Sen när man köper dem visar det sig att de ofta kanske är nyskapande men ofta även buggiga dålig story, dålig story berätta... 28/08 Tur att det inte bara jag som är en DLC hora i alla fall, köper ju till och med weapon packs osv till alla BioWare spel... 28/08 Ja, faktiskt gör det det. Så snart riskkapitalisterna kom, åkte "konsten" all världens väg. 28/08 frågor man bör ställa lite oftare i spelbranchen är hur och varför? lyfta upp huven ibland och kolla vilka som styr vad. Spelmedia får ta och sluta upp med att va springpojkar åt storbolagens pr avdelningar, och börja agera som riktiga journalister. 28/08 Det är tragiskt att folk går på den typen av försäljning. Det förstör bara spelen. 28/08 För mig finns det en kvantitativ innehållsskillnad mellan DLC och expansion. En expansion gör just det, expanderar originalet, och kan liknas vid att lägga till ett kapitel eller två till en bok. I ett singleplayer-rpg kanske det är en kortare fortsättn... 27/08 Det vore det bästa. 27/08 Eller varför inte riktiga expansioner :) 27/08
Skicka en rättelse