#Quake Live ska komma till Steam i ett försök att nå ut till en bredare målgrupp. För att locka fler än de redan inbitna fansen så kommer också en rad förändringar till spelet, som ska föra det lite närmare moderna shooters.

Några av nyheterna är en automatisk bunny hop-teknik, en loadout där man kan välja två vapen att starta matchen med och global ammo som spawnar snabbare. Ett nytt vapen, Heavy Machinegun, introduceras också, likaså stöd för widescreen och allmän balansering. De som inte gillar förändring kan dock fortsätta som förr i ett classic-läge.

Läs allt om uppdateringarna på Quake Live-forumet. Det finns ännu inte något släppdatum för Steam-versionen av spelet.

Auto-jump har jag väl egentligen inga större problem med. Bunny Hop hade jag inte haft problem med om det det görs sämre än strafe jump och mer varit något för nybörjare att använda innan de lär sig strafe jump. Loadouts, global ammo, timers etc. däremo... 17/09 Det står i artikeln att man kan fortsätta som förra, sluta lipa nu. 31/08 Kanske för att du har fel. Alla andra kan inte alls fortsätta som vanligt. Alla som betalar månadsavgift och därmed har ett pro account kan spawna servrar med klassiska regler, dock så räknas dessa servrar som "unranked" och då räknas inget man gör på... 31/08 Vad var det egentligen för fel på original QL? Lägg in en bra config för grafik så att allt blir tydligt och fienderna blir tydliga som default sen är det ju bara att lansera på steam. 29/08 De inför ett nytt läge för att locka fler spelare samtidigt som alla andra kan fortsätta som om inget hänt, att folk gnäller på det är mer korkat än något annat jag har hört på länge. 29/08 Kanske för att detta är en förändring som innebär prick det motsatta? De mainstreamar ett spel som aldrig följt några och som alltid legat i bräschen för vad DM/TDM innebär på FPS. Ja, en del är underliga... 29/08 Ett sista ryck i staken innan den slaknar igen och ger plats åt nya UT. 29/08 Med ändringarna känns det dock som att de kommer missa målet samtidigt som de inför något av en splittring av deathmatch-spelarbasen och kanske även förvirrar de nya spelarna. Det är ju en del väsentliga ändringar som man inte får tillgodoräkna sig i... 29/08 classic mode = hardcore level 28/08 Det är väl bra att dom försöker anpassa sig, även om jag personligen gråter lite inombords då quake ska vara "svårt". Men man vill ju att Quake ska komma tillbaka och då går det inte att hålla sig kvar i sent nitti till tidigt tvåtusen. 28/08
Skicka en rättelse