Spelbranschen kan inte vara jättekul att jobba inom om man är ute efter ett fast och tryggt jobb. På många håll är det praxis att säga upp delar av personalstyrkan när ett stort projekt är i hamn. Senast på tur i den karusellen är #Zenimax Online Studios som ligger bakom #The Elder Scrolls Online.

Det rör sig alltså om "naturliga uppsägningar" då spelet inte längre behöver mycket arbetskraft, och företaget befinner sig inte i någon kris. #Bethesda-chefen Peter Hines berättar:

– Vi följde standarden för den här typen av spel då vi expanderade arbetskraften för att skapa ett storskaligt spel, med utökad support under lanseringen. Nu, nästan sex månader efter lanseringen, har vi en community som frodas i ett spel som fungerar bra.

– Vi fortsätter att vara hängivna till The Elder Scrolls Online och fortsätter att investera kraftigt i nytt material för PC-spelarna, samt förbereder spelet för konsollanseringen.

Ingen fara på taket för oss spelare, om vi ska tro Bethesda, men desto tråkigare för de som blir av med jobben. Vi vet inte hur många jobb det handlar om.

Via Joystiq.

Inget fel över huvud taget. Kommatecken kan utan problem följas av konjunktioner och subjunktioner förutsatt att satsen är mer eller mindre fristående från satsen innan. Ibland är det till och med mer inkorrekt att inte ha kommatecken emellan. 04/09 Lite av både och - patcher och content. Det är lite först nu som spelet börjar verkligen få en bra nivå. Dock behövs nog mer endgame. 04/09 Menar du updates som Craglorn eller bara funktionsmässigt? Du kan mycket väl ha rätt. Men då man nästan vid releasen blev "snuvad" på spelet känns det lite trist, speciellt då jag tror att det blir release någon gång 2015. Så därav hoppas jag att trycke... 04/09 Jag tror det snarare är att dem vill få in en del updates innan konsolversionen kommer. Lite som Blizzard gjorde med Diablo. Konsolspelare anses väl vara mer känsliga för att spela halv-beta-spel. 04/09 Jävligt märkligt då de var tvungna att flytta fram konsolreleasen med 6 månader. Tror inte att det släpps det här året så istället kanske de borde ta in mer folk för den biten för att skynda på processen. 04/09 Ehm så man får inte kommentera nåt man ogillar på en sida eller vad? Det är inte en onödig kommentar då jag motiverade min kritik. Blir flera artiklar i veckan om FZ ska hålla koll på alla studios som säger upp och anställer personal. Läser hellre om... 04/09 Känns ju inte så konstigt att Zenimax Online Studios går in i ett helt annat stadie nu när spelet är färdigt. Dem behöver knappast samma bemanning för att patcha, uppdatera och lägga till nytt material som dem behövde för att bygga upp spelet. Särskilt... 04/09 Du tyckte ju uppenbarligen det eftersom du gick in och läste den, och även bemödade dig med att kommentera den... Om jag inte är intresserad av en nyhet FZ lägger upp så går jag inte in och läser den, eller går in bara för att skriva en onödig kommentar... 04/09 Är det här verkligen värt en egen artikel? Detta händer ju hela tiden i spelbranchen när ett spel släpps i princip. 04/09 De har nog fullt upp med andra projekt, sedan har nog "Skyrim" redan tjänat tillräckligt med pengar. 04/09
Skicka en rättelse