Nästan fördubblad omsättning på ett år, och Minecraft- och Candy Crush-studiorna Mojang och King dominerar.

Framgångarna för svenska spelutvecklare fortsätter med oförminskad styrka. Under 2013 omsatte branschen 6,55 miljarder kronor, vilket är en ökning med nästan 80 procent mot året innan. Vinsten efter finansnetto uppgick till 2,5 miljarder – en ökning med 600 procent.

Störst bland svenska utvecklare är #Minecraft-skaparna #Mojang, som står för hela 32 procent av omsättningen. Tätt efter följer #King, som gjort stor succé med mobilspelet #Candy Crush Saga: de står för 29 procent av omsättningen.

De fem största svenska utvecklarna (utöver de två nämnda #Dice, och gissningsvis #Paradox och #Starbreeze) står för 76 procent av omsättningen. Noterbart är att Mojang och King alltså står för 61 procent av omsättningen i svensk spelindustri.

I dag jobbar mer än 2500 personer med spel i Sverige. Även det är en kraftig ökning, närmare bestämt 29 procent fler än 2012. Enligt Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, är många utländska specialister.

– Det är väldigt många språk och nationaliteter i företagen, säger Strömbäck i en vida citerad TT-artikel. Dels säger det någonting om globaliseringen i den här branschen och att vi verkligen har en global publik, och vi har svenska företag som öppnar kontor i utlandet, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Uppgifterna kommer från #Dataspelsbranschens spelutvecklarindex som släpps senare i dag. TT har alltså gjort en sammanställning av rapporten, som avslutas med informationen att var tionde nu levande människa på jorden har spelat ett svenskt spel.

Skicka en rättelse