Molnbaserat spelande har ännu inte slagit igenom på bred front. Men det avskräcker inte #Microsoft, som försöker få fram teknik så bra att även snabba shooters funkar smärtfritt från molnet. Företaget sägs ha tagit fram en tjänst som kör Xbox One- och 360-spel med hög framerate direkt i webbläsaren, och med minimal lagg.

Det handlar om en fullskalig spelupplevelse, med bilduppdatering på uppemot 60 bilder per sekund, säger en källa till Neowin. En annan menar att det här blir Microsofts nästa stora grej i spelvärlden, och det hela bygger på att man tagit fram teknik som kraftigt minskar det lagg som sätter käppar i hjulen för t.ex. shooterspel som kräver snabb kommunikation mellan server och spelare.

Microsofts tekniker kan ha hittat en lösning på fördröjningsproblemet. Delorean är namnet på ett projekt där man bland annat renderar bildrutor i förtid, alltså att spelet förutser vad du kommer göra. Tillsammans med annan teknik kan latensen sänkas med uppemot 250 millisekunder – enormt mycket i fps-sammanhang.

Om tekniken fungerar väl i skarpt läge kan den bli en intressant konkurrent till en mängd spelplattformar: Onlive, Playstation Now, pc-spel, Steam Machines... och Xbox-konsoler.