Ny teknik kan göra det möjligt att spela shooters i 60 fps i webbläsaren.

Molnbaserat spelande har ännu inte slagit igenom på bred front. Men det avskräcker inte #Microsoft, som försöker få fram teknik så bra att även snabba shooters funkar smärtfritt från molnet. Företaget sägs ha tagit fram en tjänst som kör Xbox One- och 360-spel med hög framerate direkt i webbläsaren, och med minimal lagg.

Det handlar om en fullskalig spelupplevelse, med bilduppdatering på uppemot 60 bilder per sekund, säger en källa till Neowin. En annan menar att det här blir Microsofts nästa stora grej i spelvärlden, och det hela bygger på att man tagit fram teknik som kraftigt minskar det lagg som sätter käppar i hjulen för t.ex. shooterspel som kräver snabb kommunikation mellan server och spelare.

Microsofts tekniker kan ha hittat en lösning på fördröjningsproblemet. Delorean är namnet på ett projekt där man bland annat renderar bildrutor i förtid, alltså att spelet förutser vad du kommer göra. Tillsammans med annan teknik kan latensen sänkas med uppemot 250 millisekunder – enormt mycket i fps-sammanhang.

Om tekniken fungerar väl i skarpt läge kan den bli en intressant konkurrent till en mängd spelplattformar: Onlive, Playstation Now, pc-spel, Steam Machines... och Xbox-konsoler.

det är väll bara att testa http://hover.ie/ To play the classic version, simply type "bambi" before clicking anything; this will open a fake Windows 95 desktop, 16/09 Xbox one spel ska ju kunna spelas via molnet ocksa. Nu nar ms ager mojang sa borde val minecraft vara det perfekta spelet . 15/09 Hatten av om de lyckas, vilket jag hoppas att de gör. Kan tekniken fungera så att gamla x-box och 360 spel funkar i webläsaren öppnas en enorm marknad upp för svältfödda MS. En tjänst där man kan köpa äldre spel och spela genom ett moln vore väldigt bek... 15/09 *Oförutsägbara :) Tydligen går man inne i en låda av renderade bilder, så när du gör ditt val vart du ska färdas i rummet, så finns det redan lokalt hos dig. Sen är det en massa annat som jag inte har satt mig in i. Deras tjänst drar ungefär 5 ggr så... 15/09 " till en mängd spelplattformar: Online, Playstation Now, pc-spel, Steam Machines... " Den förstnämnda heter väl OnLive? 15/09 "Delorean är namnet på ett projekt där man bland annat renderar bildrutor i förtid, alltså att spelet förutser vad du kommer göra" Och om jag är outförsigbar då? Straffas man dubbelt så hårt då? 15/09 Jag förstår inte rationaliseringen bakom molnbaserad spelutveckling. Vi måste ju klura ut hur vi ska få bort de där ca. 30 till 100 millisekundrarna det tar att nå servern innan vi kan prata renderingsprestanda. Annars är tekniken dömd att ha samma "eft... 15/09 Nice! 15/09 Jag skulle inte ha något emot en prenumarationstjänst på alla gamla xbox och xbox 360 spel. Som man då spelar i webläsaren. 15/09 Kan ju vara kul å titta på =) Off topic: Sammanträffande att jag råkade ha Delorean Dynamite i lurarna när jag började läsa nyheten ^^ (http://open.spotify.com/track/43DnalVz4tL1pR1GWCpfCj) 15/09
Skicka en rättelse