Frihet och hög prestanda i kanandensisk Rift-konkurrent.

#Oculus Rift har väckt virtual reality-ambitioner hos såväl #Sony som #Valve, och nu seglar en ny konkurrent upp. Totem är namnet på en ny virtual reality-hjälm som lanserades på Kickstarter i går, och av presentationen att döma har den en del stora förbättringar jämfört med Oculus Rift.

Med kamerorna inbyggda i hjälmen ska Totem-headsetet inte begränsa din rörelsefrihet till det en fast monterad kamera ser, vilket ger dig ökad frihet att ramla runt och slå dig blå mot rummets möblemang. Vidare har den högupplösta oled-displayer, full rörelseavkänning och möjlighet att stänga av kamerorna tillfälligt, så att du kan se tangentbord och omgivning utan att behöva ta av dig hjälmen. Hdmi-anslutning gör att Totem inte begränsas till en plattform, den kan användas på allt från pc till pekplattor och konsoler. Spel som fungerar med första generationen Oculus Rift rullar också på Totem, och det jobbas på att få version 2-spel till Oculus att funka.

Kickstarter-insamlingen pågår till den 15 oktober och den utvecklaren #Vrvana vill ha ihop 350 000 kanadensiska dollar (ca 2,2 miljoner kronor). I nuläget har man fått ihop drygt en fjärdedel (ca 90 500 CAD), från 242 bidragsgivare.

Precis som Oculus Rift satsar man på att släppa ett developer kit innan den publika versionen. Priset beräknas landa högre än för Riften: 549 USA-dollar (knappt 4000 kr, mot ca 3000 kr för Oculus Rift). Undertecknad lyckas inte hitta något beräknat lanseringsdatum för utvecklarversionen.

Klicka för mer information

Technical specifications

Screen - 1080p low persistence RGB stripe OLED, up to 75 Hz
Field of View (FOV) - 90 degrees
Cameras - Onboard cameras for positional tracking. M12 camera lenses with 130 degrees horizontal FOV.
Connectivity: HDMI input, USB output (tracker)
Sensors: 2x cameras 120hz 1080p, 3 axis 1kHz gyroscope, 3 axis 4kHz accelerometer, 3 axis magnetometer
Audio: 2x 3.5 mm jacks, Binaural Surround sound
Emulated controls: USB mouse, PlayStation controller, Xbox controller
Non-game controls: Up, Down, Select/Base World View
Supported engines: Unreal, Unity, Havok Vision, CryEngine
Platforms: PC (Windows, Mac, Linux), Playstation 3 & 4, Xbox One & 360
Supported media: All 3D formats, SBS preferred
Size: 6.6" x 4.4" x 5.4"
Weight: 400 g (estimated)
Hardware acceleration: hardware accelerated motion tracking, hardware accelerated pre-lens distortion

Funkar bra på Dk1 har inte testat på DK2 då jag inte känner någon som har den än. 18/09 Är du säker på att grafikkortens egna AA kan användas vid stereoskopisk rendering? AA är oavsett det inte det primära användningsområdet, utan stereoskopisk distorsionskompensation. Har du det på ditt grafikkort? 18/09 Har man ett Nvidia eller Amd grafikkort så kan man lägga på AA i spel som inte har det, och om man ska lägga på det på playstation eller xbox då upplösningen är låg på de spelen. Sen kan det vara jobbigt att spela i 65 Fov som konsolerna ofta har då Tot... 18/09 Japp, det är mycket snack och lite hockey.. Dev kits hit och dev kits dit. Jag tror på konceptet när jag testat det. Med OR är jag mest kritisk till upplösningen de valt. Det låter ju bra på papperet, men av erfarenhet vet vi att det aldrig blir riktigt... 18/09 Det är knappast så det fungerar, 3D-bilden kommer oundvikligen från 3D-spelen precis som i Oculus rift. Hårdvaran i headsetet används för distorsionskompensation och andra visuella filter för att ge en mjukare bildupplevelse. Många klagar tex. på 'jaggi... 18/09 Bra, själv är jag trött på allt tjat om F-Rift. 17/09 Ah nä då måste man ladda ner spelen via Amazon och om man vill utnyttja alla funktionerna behöver man Amazon Prime. 17/09 Alltså jag tänkte ju skriva det först, men det känns som en riktig lågoddsare. Jag gillar att leva farligt! 17/09 Varför inte Amazon? :) 17/09 Mycket bra med konkurrensen! Men jag väntar med att köpa någon av dom tills det att dom släpps. 17/09
Skicka en rättelse