Efter åtminstone sju års arbete väljer Blizzard att skrota planerna för vad som skulle bli deras nästa stora mmo.

#Blizzard skrotar sitt sedan länge omtalade mmo #Titan. Onlinerollspelet som av många sågs som den självklara arvtagaren till #World of Warcraft kommer aldrig att bli verklighet. I en intervju med Polygon säger Blizzard-chefen Mike Morhaime att projektet i själva verket inte ens officiellt utannonserats. Det har dock inte hindrat teamet från att prata om det.

Och nu tar de ånyo bladet från munnen. Titan skrotas till syvende och sist av en logisk anledning: passionen saknas.

– Vi hade skapat World of Warcraft, och kände oss självsäkra i vår förmåga att bygga mmo:s. Så vi inledde det mest ambitiösa du över huvud taget kan föreställa dig. Och det funkade inte, berättar Morhaime. Vi hade inte kul. Vi hittade inte passionen. Vi talade igenom allt under utvärderingsperioden och faktum är att vi utvärderade om detta var spelet vi vill göra. Svaret är nej.

"Är detta vad vi vill? Är vi mmorpg-företaget?"

Han liknar beslutet vid när de lade ner #Warcraft Adventures och #Starcraft Ghost, men finner tröst i att dessa avsked i slutändan innebar bättre spel. Chris Metzen, Blizzard-bas för story och utveckling av varumärken, berättar att Titan föddes i kölvattnet efter WoW-succén, alltjämt det mest pengastinna spel som någonsin släppts. Men någonstans gnagde ett tvivel. Gjorde de Titan av rätt anledning? Utvärderingen kom att bli avgörande när de tvingades ställas inför tuffa frågor.

– Är detta de vi är? Är detta verkligen vad vi vill? Är detta verkligen vad vi vill investera vår passion och våra karriärer i under många år? Är vi mmorpg-företaget?

Morhaime har ett enkelt svar på den sista retoriska frågan:

– Vi vill inte identifiera oss med en specifik genre. Vi vill bara göra fantastiska spel.

Blizzard tycker att Titan hade några riktigt coola idéer. Men helheten funkade inte, passionen fanns inte där. Blizzard lägger hellre ner något än att släppa ett spel som skadar relationen med spelarna. De stänger dock inga dörrar för nya inslag i mmo-genren i framtiden men just nu ligger deras fokus på annat, däribland ett fortsatt starkt stöd för WoW ("Jag hoppas att vi kommer stödja det för evigt", säger Metzen) och, i Blizzard-mått mätt, mindre titlar som #Hearthstone och #Heroes of the Storm.

Tack till Petrik, Kelath för detta #nyhetstips!
Erkänn Blizard. Ni tappade bort källkoden... 19/02 De lanserade WoW när det gick att tjäna pengar på MMO. Nu släpper de bara konsol-anpassade spel eller sånt folk pröjsar via mobilen. Money talks. Nå, vi fick kanske en liten förklaring till några av de senaste årens avhopp från Blizzard. 28/09 Här är en nice länk om man vill fördjupa sig lite på vad titan var för spel : http://kotaku.com/heres-what-blizzards-titan-actually-was-1638632121 25/09 Jag har aldrig sett Saturnus eller år 1932 heller, betyder det att dom inte finns? 25/09 ...visade tydligt hur fel det kan bli när man skapar en dålig relation till spelarna ja. 25/09 Det är just det, min åsikt precis som du har din. Projekt Titan är just ett projekt men att jag sa nästan klart var grundat på din kommentar att personen hade sett spelet och då antog jag att han inte bara sett konceptsbilder, modeller, animationer och... 25/09 Visst fan skaffar man kalvar (utveckling) innan kon (färdiga spel) dött. Kan sitter inte som jordbrukare(utvecklare) och kommer på att "Oj fan, den dog idag". Visserligen kan bonden kanske köpa in en färdigvuxen ko från en uppfödare om det vill sig illa... 25/09 ok det är din åsikt, jag behöver inte bevisa för någon om spelet har existerat för jag vet. Om du tvivlar är det din uppgift att ta reda på sanningen. Jag bidrog med ett tips om vart den sanningen finns, om du ska diskvalificera allt som inte passar din... 25/09 Att ange hörsägen som källa är lika med ingen källa alls. Att ett nästan klart projekt inte har läckt skärmdumpar, concept art eller nåt alls är rätt osannolikt och det är nåt som alla tidigare blizzardspel drabbats av, även dom som aldrig släpptes. 24/09 Att ange hörsägen som källa är lika med ingen källa alls. Att ett nästan klart projekt inte har läckt skärmdumpar, concept art eller nåt alls är rätt osannolikt och det är nåt som alla tidigare blizzardspel drabbats av, även dom som aldrig släpptes. 24/09
Skicka en rättelse