I motsats till den allmänt rådande föreställningen befinner sig den japanska spelindustin på gränsen till kris - det är innebörden av en intervju på spelsajten Gamasutra där #Konamis ljudtekniker Akira Yamaoka reflekterar över sitt hemlands internationella konkurrenskraft. Trots att Japan i dagligt tal anses vara något av ett förebildsland i västerländska konsumentled - inte minst tack vare sin erkänt starka rollspelsscen - menar Yamaoka att åldrande spelutvecklare och språkförbistringar är två faktorer som förfördelar Japan.

Slutsatsen skall ses mot Yamaokas pågående arbete med företagets skräckpangare #Silent Hill 5 som för närvarande samproduceras med den nordamerikanska företaget #The Collective:

Det är helt annorlunda att jobba tillsammans med ett amerikanskt arbetslag. Det finns naturligtvis fördelar och nackdelar, men på det hela taget så är jag väldigt imponerad av den amerkanska personalen och deras teknologi. Deras grafiska och tekniska kunnande är otroligt. Gapet är faktiskt väldigt stort. De är väldigt avancerade. Jag är själv japan, och jag tycker att det här inte bara handlar om Silent Hill utan om hela industrin - jag ser på vad amerikanska utvecklare gör och tänker "wow, Japan är illa ute".

Huruvida Yamaoka har rätt eller inte förblir naturligtvis en fråga för spekulation. Klart är dock att Japan av tradition har svårt att ta till sig västerländska titlar - något inte minst branschtidningen Famitsus återkommande förteckningar om världshistoriens bästa spel vittnar om. Topplistorna domineras vanligtvis av inhemska titlar varav många aldrig når europeiska och nordamerikanska speldistributörer.

<form method="post" action="http://www.fz.se/poll.fz">
<input type="hidden" name="data" value="YToyOntpOjA7czo0MDoiNjMyZmUwZDY2NTYwZjVhODA2OTYwMWY0ZTBhNTM2ZDE5ZjI0NmM4NSI7aToxO2E6Mzp7aTowO2k6ODc7aToxO2k6MTU3O2k6MjtpOjIwMDM7fX0="></input>

<input type="radio" name="q157" value="1001" checked="checked" class="form_input_radio"></input>

Ja, absolut

<input type="radio" name="q157" value="1002" class="form_input_radio"></input>

Nej, inte alls

</form>

Jag tycker dessutom att man ska skilja på att plocka ner glorian från de japanska utvecklarna och att dissa dem. Jag säger inte att de gör dåliga spel, bara att de inte passar mig OCH att de (som andra nämnt) också återanvänder uråldriga koncept med nya... 28/12 Jag tycker att japanska rollspel kickar fett om man jämför med konkurrenter. Det tar 2134525 år för ett spel i europa eller usa att produceras och från japan kan dom göra det bra på bara 2-3 år.. MEN jag håller med om grafiken att där ligger japan efter... 28/12 Jag tycker japanska spel överlag är överskattade, även om det förstås finns undantag och en del riktigt bra spel. 28/12 Tekniken är inte helt ny nej, men det var ju det jag skrev också, att det handlar lika mycket om att våga satsa på ett annorlunda koncept fullt ut. Det gör japanska utvecklare i en större utsträckning tycker jag. 28/12 Men du får ju inte glömma att tekniken som används i wiimoten testades av Microsoft till PC för ett antal år sedan med. Själv är man lite trött på all japanisering som sker i dagens läge och spelen handlar imo generellt sett om någon liten pojke/flicka... 28/12 Både Silver och Witcher följer ett spelsätt som du finner i Y's serien, oxo grymt gammal spel serie. Och btw Y's är Japanskt :P trott eller ej. Inovativt? Nopp. 28/12 Tja the Witcher för ett exempel på senare dagar. Kommer någon ihåg Silver? Det underbara rollspelet där man styrde attackerna med mus rörelser? 28/12 Hela konceptet med Wii är rätt så revolutionerande tycker jag ^^ Sen har vi ju spel som Locoroco, Katamari Damachy, Okami, Ico och många andra. Det handlar ju inte om att vara just "revolutionerande" utan snarare om att våga satsa på något annorlunda.... 27/12 Ni som anser att japansk spelutveckling är så innovativ, vill ni vara vänliga och precisera vad ni anser är så revolutionerande de gör? Det Yamaoka påstår är sanning till den grad att industrin i helhet blir lidande. Självklart är detta ett uttalande... 27/12 japan e ganska patriotiska, se bara på släpp av konsoler tex. enda spel som blivit stort i väst e typ Starcraft å WoW nu me alla gold-diggers :) de har ju funnits sjukt bra spel i japan men dom har inte kommit ut på marknaden och nu känns de inte lägre... 27/12
Skicka en rättelse