Den största bidragsgivaren kräver pengarna tillbaka.

#Elite: Dangerous kommer inte kunna spelas uta att vara uppkopplad. Det framgår av det senaste nyhetsbrevet från utvecklarna, och reaktionerna från folk som bidragit till crowdfunding-projektet är inte nådiga.

Kommentarstråden för nyhetsbrevet är fylld av besvikna röster som tycker att utvecklaren #Frontier och chefen David Braben sviker sina löften. Bland annat har en av de fem person som skänkte 5000 pund till projektet under Kickstarter-kampanjen krävt pengarna tillbaka.

I pledged £5,000 for the making of this game and feel deceived.

Refund requested via store.

Kickstarter-beskrivningen antyder att Elite: Dangerous ska funka både off- och online ("And the best part - you can do all this online with your friends, or other "Elite" pilots like yourself, or even alone. The choice is yours..."), och även om det kan lämna utrymme för kreativa tolkningar har David Braben på en direkt fråga uttryckligen lovat ett offline-läge. Så här lät det på Reddit för ett år sedan:

[–]j6wbs: I still play the original Elite on my laptop on the way to work. Will I be able to play 'Elite: Dangerous' in a single player mode without any connection to the net? Thanks.

[–]DavidBraben[S]: Yes, though you will lose the richness of multiplayer.

Så här skrev Frontier i det senaste nyhetsbrevet:

We have also been able to create a connected experience which lets you play your own story whilst in a dynamic, ever unfolding galaxy that is constantly reacting to what you and every other player is doing, be that trading, combat, exploration or missions. This has become fundamental to the whole experience.

Going forwards, being online lets us constantly both curate and evolve the galaxy, with stories unfolding according to the actions of commanders. Exploration is also a key factor, too, and it is important that what a single player explores matches what other players explore whether single or multiplayer – a complex, coherent world – something we have achieved. Galaxy, story, missions, have to match, and it does mean the single player has to connect to the server from time to time, but this has the added advantage that everyone can participate in the activities that can happen in the galaxy. A fully offline experience would be unacceptably limited and static compared to the dynamic, ever unfolding experience we are delivering.

Elite: Dangerous släpps den 16 december. Ska vi tro våra egna intryck från den senaste betan kan vi vänta oss ett magnifikt spel. Men spelar online-beskedet någon roll för din köplust?

Jag orkar inte förklara skillanden mellan ett SP spel och ett MP spel. Elite: Dangerous är nu ett MP spel och kommer konkurrera mot MMO spel som Eve. Det som gjorde att många backade både Star Citizen och Elite: Dangerous var just SP delen och jag tvivl... 22/11 Elite Dangerous är inte spelardrivet varken online eller offline även om spelare kommer att ha ett visst inflytande så det där överdrivs en del. Jag har som sagt förståelse för de som av praktiska orsaker absolut inte kan ansluta till nätet men de repre... 19/11 En AI kommer inte tävla mot dig på samma sätt som en människa gör, en AI är skapad så att det finns en balans i spelet. Så en AI kommer inte påverka det egna spelandet på samma sätt som en människa gör. Jag ser mer och mer spelare som börjar gå över til... 19/11 Samtidigt är AI'n funktion att simulera andra människor, varför spelar det roll om en spelare eller AI gör skillnaden på marknadspriserna (Som är det argument som har använts mest). Alla som spelar Elite vill ha inlevelse och realistiska element, då tyc... 19/11 Ja har läst många av Davids svar och jag håller inte med. Vad han påstår är SP är inget annat än MP med möjligheten att slippa interagera med andra spelare. Det spelar ingen roll om jag ser de jag spelar med eller inte, det ändrar inte det faktum att... 18/11 Apropå det så dök den här upp nyss :) David Braben responds to outcry over Elite: Dangerous' ditched offline mode (http://www.eurogamer.net/articles/2014-11-18-david-braben-responds-to-outcry-over-elite-dangerous-ditched-offline-mode) 18/11 Även om jag förstår att många är upprörda så är många upprörda av fel orsaker. Man har enbart skrotat offline, inte Solo play. Uppkopplingen krävs för saker som prisuppdateringar för handelsvaror mm. och behöver varken någon bandbredd att tala om eller... 18/11 Om den lägger ned den kväll du hittat tid att spela. Men oavsett vad eller varför, så är det många som vill spela offline, och blev lovade detta av fdev, hela tiden fram tills en månad innan release. Ett brutet löfte förtjänar kritik, jag begriper inte... 18/11 Vad är problemet? Har inte de flesta tillgång till en internetuppkoppling idag? Och det är väl bra med en paus emellanåt... om och ifall nu internetuppkopplingen lägger ned ett tag. :) 18/11 FD har på flera sätt vid flera tillfällen i pver ett år lovat offline, inte minst på forumet och i intervjuer, men även officiella hemaidan har beskrivit spelet i sin affär att innehålla offline. Elite är och har alltid varit ett solospel, ED är det för... 17/11
Skicka en rättelse