Synen på miktrotransaktioner har förändrats - hur mycket spenderar du på hattar, guldmynt och vapentexturer?

Mikrotransaktioner i spel har diskuterats otaliga gånger vid det här laget, särskilt huruvida de förstör speldesign och skapar ett klimat där den med mest pengar vinnar. Vid sidan av de uppenbara försöken att lura av gamers pengar har dock företag som #Valve och #Riot Games blivit otroligt framgångsrika på att sälja saker som egentligen inte påverkar spelet. Först var det hattar i #Team Fortress 2, hjältar i #League of Legends och nu knivar i #Counter-Strike: Global Offensive.

Den kanske största skillnaden om man jämför dessa med många mobila framgångar är hur få det är som klagar. Hos Valve finns det till och med ett ekosystem som låter dig att tjäna pengar på saker du ändå inte vill ha. Pengar som kan användas till att köpa andra spel på Steam. Det känns kort sagt som att attityden mot miktronsaktioner håller på att förändras, att de i en del fall faktiskt tillför något snarare än förstör.

Därför är vi nyfikna på hur mycket pengar du investerar i spelen du älskar? I omröstningen gällande Counter-Strike: Global Offensive var det tydligt att drygt hälften spenderat inga eller max 50 kronor men att en fjärdedel ändå belastat kontokortet med 500 kr eller mer. Hur mycket har du spenderat och vad tycker du egentligen om mikrotransaktioner idag?

Spenderat långt över 1400:- på Path of Exile och tycker GGG (utvecklarna) förtjänat varenda krona :) Burkar ge dem runt 500:- varje halvår ungefär... 15/12 köpt dlc pack är det närmsta jag kommit micro transaktioner. 15/12 Enligt undersökningen verkar det inte vara allt för populärt. Antar casual gamers är de som står för att gå med på allt vad mikrotransaktioner heter. Det är rätt härligt att det som var med som bonus saker i spel för bara bågra år seda tillbaka i tiden... 15/12 blivit mer än 1400 om man räknar world of tanks.. tog 2 ..löve etc;) 14/12 Jag avskyr att World Of Warcraft har en ingame shop med mounts / pets och boosts! När de har expansionskostnader och månadskostnader då skall man inte successivt implementera saker med extra kostnad, snarare implementera det genom någon quest / world... 14/12 Skulle nog inte vilja hålla med om rubriken. Vissa (FÅ) speltillverkare kör på justa mikrotransaktioner medans den stora majoriteten kör på p2w. Vilket är mycket synd. Men när företag kommer med girighet först så blir det gärna så. 14/12 "Mitt vapen har ett värde!" Eller? Så länge man förstår att sakerna man köper saknar ett värde så är det okey med mikrotransaktioner tycker jag. Visst, användarna sätter ett värde på tex ett vapen i CS, men detta värde står sig bara så länge folk spelar... 14/12 Jodå. Jag säljer det genom swish :) Skins alltså 14/12 du har min röst. 14/12 Fler hjältar att välja mellan ger ju en fördel då du har ett större utbud att välja mellan. Visst går det att låsa upp alla hjältar genom att bara spela normalt, men så är det ju i de flesta så kallade Pay to win spelen också. Där det går att få tag i... 14/12
Skicka en rättelse