Med #Bioshock-spelen på meritlistan är Ken Levine inte någon novis när det gäller berättande i spelformat. Därför väger hans lovord kanske lite extra tungt när han öser dem över #Monolith Productions #Middle-Earth: Shadow of Mordor. Det är inte orcslaskarens gameplay i sig som får beröm, utan just berättandet som spelarna själva står för via nemesis-systemet.

Yes, there are traditional story elements in the game. And they’re rather well handled, especially the opening sequence that shifts back and forth through past and present, joy and sorrow, life and death to establish a melancholic path for our hero to wander down. But that story pales in comparison to what the players, through the tools the game provides, build for themselves simply by playing the game[i].

[/i]

Levine menar att #Super Mario 64 och #Grand Theft Auto III banade vägen för "open world"-genren, och att Shadow of Mordor är det första inom "open narrative". För att få en djupare inblick i Levines resonemang så rekommenderas att du läser hela den matiga artikeln om ämnet.

Jag bara skojar lite med dig :) Du har rätt, spelat kan vara lite förvirrande i början. 19/12 Ska man vara sån så är kampanj och quest inte samma sak. Quest blir uppdrag. Då det inte finns olika kampanjer i spelet så blir det lite förvirrande med "huvudkampanjen". Vet inte vad "grundidåe" är för något heller. "Riktig grym idé dock" är ju 100%... 19/12 Ganska nice spel, men hade vart kul att få se nåt utanför mordor :-P 18/12 Blir det inte rätt svårt om/när man åker på stryk av sin Nemesis som bara blir starkare och starkare till näst immune mot allt? Sen kan jag tycka att vissa spel kan kännas lite tråkiga om man aldrig känner sig starkare än när man började spela. Får ju... 18/12 Översättning till svenska: "Huvudkampanjen i spelet var riktigt dålig, samt att hade den ett tråkigt sätt att framföra berättelsen. Det blev tråkigt i längden att bara springa runt i spelets öppna värld. Nej; jag är inte lika imponerad som andra verkar... 18/12 Main questsen i spelet sög ju. Riktigt lame och jobbiga storysekvenser. Att springa runt och freeroama blir tråkigt tillslut. Näh, inte så imponerad som alla andra verkar vara. Riktig grym idé dock. 18/12 Området man är vid sen är ju vid en sjö en bra bit ifrån det mer vulkaniska mordor, vilket är området där de odlar det mesta av sin mat (orcher behöver ju också käka liksom, äckligt orchbröd omnämns några gånger i böckerna om jag minns rätt). Känns dock... 17/12 Gillade också spelet men i slutet var det repetitivt och alldeles för lätt. Men jag ser det som en bra början och att nemesis systemet eller liknande och mer utvecklat kommer i fler spel 17/12 Gillade spelet skarpt. Skönt med ett öppet spel som tillåter dig vara grym redan från början för att tillslut utvecklas till en näst intill odödlig "Lord of War" ;) Det var förstås fortfarande möjligt att dö, men det fanns alltid sätt att vinna! Många... 17/12 För mig fungerade det helt felfritt. Enda problemet jag fann med systemet var om man sprang igenom ett ställe med en massa orcher efter sig och råkar springa i närheten av en Chief som blir medveten om din närhet av andra orcher så tolkas det som ett... 17/12
Skicka en rättelse