Läckta utvecklingsverktyg avslöjar hur Microsoft trimmar Xbox One-prestandan – och att det har ett pris.

Besviken på hur Xbox One presterar? Då kan du glädja dig åt att det finns mer prestanda att plocka fram ur #Microsofts konsol.

Hackergruppen H4lt läckte under julhelgen november månads utvecklingsverktyg, firmware och dokumentation, och dessa visar att Microsoft gett utvecklare tillgång till en sjunde processorkärna, skriver Digital Foundry som utförligt går igenom förändringen. Denna har tidigare varit reserverad för systemspecifika funktioner som Kinectens röststyrning, men dokumentationen visar att utvecklare har möjlighet att istället låta denna kraft användas för att driva spel.

GTA V sägs flyta lite bättre på Xbox One än PS4 med tät trafik, och kanske är den extra CPU-kraften svaret på varför.

Xbox One, och konkurrenten Playstation 4, har båda åtta kärnor, varav två varit reserverade för operativsystem och bakgrundsprocesser, men sedan oktober kan Xbox One-utvecklare använda 50-80 procent av kraften i den sjunde CPU-kärnan. Men förändringen betyder dels förlorad funktionalitet på vissa områden (t.ex. för Kinect-funktioner), dels att mängden tillgänglig extra prestanda varierar hela tiden. Röststyrning, som bara används då och då, stjäl kraft varje gång den nyttjas, och det är inte dokumenterat hur mycket som krävs. Och det kan göra nyttjandet av den extra CPU-kraften krånglig.

Digital Foundry spekulerar kring att utvecklare dragit nytta av den extra CPU-kraften i #Grand Theft Auto V och #Assassin's Creed: Unity; GTA V sägs flyta aningen bättre med mycket trafik på Xbox One än PS4, och ACU ska överlag flyta bättre på Microsoft-konsolen.

Om och hur Sony tänker svara på Xbox One-trimningen återkommer vi till så snart vi hör något.

Att dom väljer det ena eller det andra har absolut med hårdvaran och prestanda att göra - det mest avgörande för det beslutet. Många spel dras ned i upplösning för att kunna köra 60 fps osv. Eller så drar man ned på andra resurskrävande saker i renderin... 07/01 Spelutvecklare väljer själva om dom vill göra spelen i 30 eller 60 fps. Hårdvaran har inget med det att göra. PSX hade sina fightingspel i 60 fps just för att fightning spel är det viktigt med 60 fps. Det är en trend som fortsätter. Listan på spel som... 06/01 Du motsäger dig själv lite och säger "hellre" och nämner sedan att det blir för dyrt med bästa korten. Allt som hårdvaran gör kan göras i mjukvara också - men då går det åt mer cpu och hålla uppen framrate blir då svårare ju mer finlir man låter renderi... 06/01 Det har inget med hårdvaran att göra. Spelutvecklare tycker helt enkelt det är viktigare med snygg grafik än snabb framerate. Skulle ms och Sony slängt in 4st gtx 980 i maskinen skulle den gå på över 20k och utvecklarna skulle bara bli latare på koda... 06/01 Precis. Man bör ju tänka på upplösningen. PS4 håller oftast högre upplösning i spel än Xbone. 06/01 Jo, det känns som det stressades fram och båda sidor var rädda att bli tvåa. Det minsta man väntade sig var ju att konsollerna skulle fixa 60 fps i 1080p och ha massa kraft kvar. 06/01 mjo kör man i 720p istället för 1080p kan det nog ses som bättre flyt i xbox one... 06/01 Absolut! Avsevärt snabbare än min gamla Pentium 3:a på 1 GHz, däremot bra mycket långsammare än min i7:a 4770K på 3,5 GHz. Hoppas du är medveten om att Xbone motsvarar en budget PC i mellanklassen. Om inte kanske du skulle läsa på lite ;-) 06/01 Det känns som att sony och ms slafsade ihop sina konsoler utan någon närmare eftertanke ? 05/01 Fler bra spel är vad både ps4 och xb1 behöver för att jag ska känna att det är värt att investera i någon av dem. Prestanda har aldrig varit ett bra säljargument för konsoler 05/01
Skicka en rättelse