Besviken på hur Xbox One presterar? Då kan du glädja dig åt att det finns mer prestanda att plocka fram ur #Microsofts konsol.

Hackergruppen H4lt läckte under julhelgen november månads utvecklingsverktyg, firmware och dokumentation, och dessa visar att Microsoft gett utvecklare tillgång till en sjunde processorkärna, skriver Digital Foundry som utförligt går igenom förändringen. Denna har tidigare varit reserverad för systemspecifika funktioner som Kinectens röststyrning, men dokumentationen visar att utvecklare har möjlighet att istället låta denna kraft användas för att driva spel.

GTA V sägs flyta lite bättre på Xbox One än PS4 med tät trafik, och kanske är den extra CPU-kraften svaret på varför.

Xbox One, och konkurrenten Playstation 4, har båda åtta kärnor, varav två varit reserverade för operativsystem och bakgrundsprocesser, men sedan oktober kan Xbox One-utvecklare använda 50-80 procent av kraften i den sjunde CPU-kärnan. Men förändringen betyder dels förlorad funktionalitet på vissa områden (t.ex. för Kinect-funktioner), dels att mängden tillgänglig extra prestanda varierar hela tiden. Röststyrning, som bara används då och då, stjäl kraft varje gång den nyttjas, och det är inte dokumenterat hur mycket som krävs. Och det kan göra nyttjandet av den extra CPU-kraften krånglig.

Digital Foundry spekulerar kring att utvecklare dragit nytta av den extra CPU-kraften i #Grand Theft Auto V och #Assassin's Creed: Unity; GTA V sägs flyta aningen bättre med mycket trafik på Xbox One än PS4, och ACU ska överlag flyta bättre på Microsoft-konsolen.

Om och hur Sony tänker svara på Xbox One-trimningen återkommer vi till så snart vi hör något.