Överlevnadsspelet #Dayz är en saftig framgångssaga. Den lilla #Arma II-modden fick ett så stort genomslag att #Bohemia Interactive beslutade att utveckla ett stand alone-spel. Ett spel som trots ständig early access-etikett sålt nästan 3 miljoner exemplar, berättar producenten Brian Hicks i en intervju med pcgamesn.

Hicks förklarar att Dayz har en närmast obefintlig marknadsföringsbudget, vilket gör försäljningssiffrorna ännu mer imponerande. Enligt Hicks är nyckeln till framgången istället spelarnas egna upplevelser, Twitch och Youtube.

– Eftersom vi har en marknadsföringsbudget på ungefär 0 dollar så består marknadsföringen av att jag och Dean ger oss ut på evenemang och pratar med kunderna. Jag skulle säga att Youtube och Twitch är hela anledningen till Dayz framgång.

– Det låter som säljsnack, men du kan inte designa det här. Du kan inte tvinga fram den typ av gameplay du får när du placerar 50 personer i Chernarus och ger dem verktygen att göra vad fan de vill.

Att det springer runt digitala psykopater och mördar folk till höger och vänster bidrar också till en positiv upplevelse, även om det kanske inte verkar så när du sitter där med handfängsel och lämnats att dö. Risken att förlora allt ger det hela en sällsynt nerv som uppskattas av spelare och streamare, enligt Hicks.

Rocket sku sluta vid nyår har jag för mig. Kan ha fel dock, och var det inte nyår så är det iaf mkt snart. 16/01 Nee, ingen Rocket längre. 16/01 Fast hade zombie pathing varit enkelt att lösa så hade de gjort det redan, de har uppdaterat pathingen men det blir inget i närheten av bra. Jag är inte övertygad om att de lyckas, NPC's i ARMA kan inte navigera i byggnader alls, varken arma 3 eller arm... 14/01 Då kanske DayZ SA vore nåt för dig, då det som finns ute på SA bara är en alfa. När DayZ SA släpps kommer allt du nämner ovan vara adresserat. 12/01 Sjukt trött på alla som klagar så inåt ******** mycket på Dayz, varför ni inte gillar det tror jag är för ni förväntar er något helt annat än vad spelet faktiskt är. Det är inte spelare vs zombies (iaf inte just nu vet inte om det någonsin kommer bli... 11/01 Men vad ska de då kalla det för? Spelat är planlagd att släppas i mitten av 2016, och versionen som är spelbar just nu är fortfarande okomplett, det fattas många features, det är opolerat för ingen polering ens har påbörjats. Det är klart det är en alph... 11/01 Blir lite irriterad på folk som faktiskt går på säljsnacket om "bara i alpha" osv. DayZ använder samma motor som BI's andra spel, och som har (i stora drag) varit oförändrad under 14 års tid. Bättre grafik, men fysik, animationer osv har gått otroligt... 10/01 Spelade motvilligt Day Z ca 1 månad efter det blev Standalone då en vän ville testa men avslutade snabbt på grund av att jag blev så besviken på allt 1* Det va mera zombies i Arma 2 modden och d skapade på så vis ett mera "osäkert" spel där du va tvunge... 10/01 Måste bara säga att DayZ är ett spel som kräver väldigt mycket tid för att lära sig. Man kan inte bara ha spelat 60 min och tro att man har upplevt allt i spelet. 10/01 Nej, fortfarande alfa. Betan är säkert någon gång i slutet på året när de fått in allt de ska ha in i spelet och börjar polera på det. Final release är planerad för någon gång i mitten av 2016. Så spelet är inte ens halvvägs in i sin utveckling. Samma... 10/01
Skicka en rättelse