När det framgick att strategikungarna #The Creative Assembly skulle åka ut i rymden och göra ett Alien-spel i överlevnadsgenren var vi många som undrade hur det skulle sluta. Med facit i hand kan vi säga att de klarade sig alldeles utmärkt.

#Alien: Isolation nådde hela vägen fram till förstaplatsen när FZ krönte årets spel 2014. Mycket tack vare att de lyckades återuppliva den skrämmande utsattheten från originalfilmen. Vi kan även konstatera att det inte bara är vi som lockats av den kusliga upplevelsen. I ett pressmeddelande avslöjar #Sega att spelet sålt en miljon exemplar världen över.

– Vår ambition var att skapa ett Alien-spel vi själva ville spela, och av säljsiffrorna att döma har vi lyckats skapa ett spel som miljoner vill spela. Vi hoppas att många fler spelare kommer uppskatta Alien: Isolation under 2015, kommenterar creative lead Alistair Hope.

Det här spelet förtjänar all cred det kan få, rent kvalitetsmässigt var det förra årets kung och det märks tydligt att det utvecklades med kärlek. :) 22/01 Dessvärre kan jag inte hålla med dig då jag anser att mer pengar = bättre spel. Jämför bara t.ex. första Binding of isaac med 2an. Eller Far Cry 2 och 3. 22/01 Nej kanske inte, men det var knappast en enorm AAA realease. Dem var helt enkelt lite intelligenta och gjorde en BRA/realistisk gissning för hur mycket de kunde sälja och la utvecklingsbudget efter det. Alla kan inte sälja 5 miljoner + ex. Hoppas att... 22/01 Ja det är ju 400.000.000 - 500.000.000kr intjänat om prislappen på alla miljoner ex var på mellan 400-500 (Visst är jag bra på matte). Jag har för mig att jag läste någonstans att en annan väldigt stor AAA titel kostade ca 500mkr i produktionskostad (ex... 22/01 Har starkt för mig att SEGA sa detta, eller i alla fall något liknande. Är mycket väl medveten om att Gearbox gjorde eländet. 22/01 Men detta var inte något indiespel dock? 22/01 Det beror helt på vem du frågar. För ett indiespel är 1m riktigt bra men för en AAA titel är det inte speciellt bra. SQENIX tyckte t ex att försäljningen av Tomb Raider var riktigt kass trots att det sålde X miljoner kopior. Sega eller Creative Assembly... 22/01 Helt klart förra årets bästa spel tsm med Wolfenstein! :) 22/01 "De" hade ingenting att göra med "Colonial Marines", det var Gearbox och en hop andra utvecklare. 22/01 Ja, jag beställde den mest för att testa lite möjligheter att utveckla för den. Gör både film och lite spel och jag är intresserad av båda aspekterna. Den går dock perfekt att köpa som det är nu även om man bara vill spela. Frågan är om den kommer att... 22/01
Skicka en rättelse