De som gör prylar till Team Fortress 2, Dota och andra Steam-spel tjänar hundratusentals kronor - vissa flera miljoner.

Allt Valve rör vid blir till guld. På mindre än fyra år har det sålts hattar, mössor och texturer i spel såsom #Team Fortress 2 och #Dota 2 för närmare en halv miljard kronor. Det fina i kråksången är dessutom att dessa 472 miljoner inte gått ner i Valves ficka utan betalats ut till de som skapat prylarna.

I ett inlägg på Workshop-avdelningen på Steam meddelar Valve att 1500 personer ligger bakom alla dessa sålda prylar, vilket ger ett genomsnitt på 315 tusen kronor per skapare. Några har garanterat blivit rika på att utforma och kränga lustiga tillbehör. I en årsgammal artikel på The Verge förklarar Gabe Newell att vissa har tjänat så mycket som fyra miljoner kronor. På ett år.

Jag har lagt upp en del fina items men de har ännu inte kommit in i TF2 så det gick ju bra :P 29/01 Du hade nog haft större nytta av att lära dig 3D-modellering och animering än grafisk design (nästan uteslutande 2D) i det här fallet. Bra design lär man sig för övrigt genom att observera och förstå hur saker och ting i världen fungerar för att kunna... 29/01 Om någon på 90-talet hade påstått att jag borde satsa på att lära mig göra riktigt välgjorda digitala hatt-objekt för att det kommer att kunna göra mig ekonomiskt oberoende om några år hade jag gett vederbörande en örfil. 29/01 Det är snarare så att de hade ett jobb inom spelindustrin innan de började tjäna bättre pengar på detta. Många av dem är folk som varit med en stund redan i branschen, och kunde därför lätt hoppa in i detta och snabbt börja producera kvalitetsprylar. 29/01 Ursäkta mig men nu måste jag tänka på mina mikrotransaktioner... 29/01 Dags att börja nöta Hammer-editorn igen! 29/01 finns det nån info om hur jag börjar göra dessa hatta r & lustiga tillbehör? en tutorial eller vad som? Låter ju schyst att dryga ut kassan med. 29/01 Ja jo men jag tror nog Valve tjänar en slant på detta också... 29/01 Många har det faktist bara som ett sido intresse självlärda. Men gått någon form utav it utbilding men lärt sig programmet och latchat i typ 3 månader, sen släppt skins, iaf när det gäller dota. Sen finns det dom som jobbat inom det men det är faktist... 29/01 Jag skulle tippa på att de flesta som lägger upp saker som säljer bra har ett jobb inom design. Om inte annat så får de ett :P 29/01
Skicka en rättelse