Ducka, Assassin's Creed och Call of Duty.

Call of Duty, Assassin's Creed och Fifa är alla tydliga tecknen på att årliga uppföljare lönar sig. Men alla är inte lika förtjusta i repetitionskonceptet, och det inkluderar även #Sony Computer Entertainment-chefen Shuhei Yoshida.

När han talade på branschmötet DICE Summit i går gick han så långt att han sade sig "hata" årliga uppföljare och att han helst såg att de inte släpptes.

Årliga releaser innebär hård press på både utvecklare och marknadsföringsteam, och det kan leda till missförstånd mellan å ena sidan marknads- och säljavdelningar och å andra utvecklarna, säger Yoshida enligt IGN. Och i takt med att spel tar allt längre tid och blir mer och mer komplicerade att göra, blir situationen för årliga spel allt krångligare. Och marknadsföringschefer tenderar att inte förstå utvecklingsprocessen tillräckligt bra, menar han. De ser att Call of Duty och Assassin's Creed ofta gör vinst, och drar slutsatser utifrån det.

Det tog två år mellan det första #Call of Duty och #Call of Duty 2, men sedan tvåan lanserades 2005 har det släppts ett spel i huvudserien varje år. #Assassin's Creed har gjort en likartad resa – första spelet 2007, tvåan 2009 och därefter minst ett storspel per år. Andra långkörare är allehanda sportserier, exempelvis nämnda Fifa, och #NHL och #PES.

Ghosts – inte det mest älskade Call of Duty-spelet.

För exempelvis Battlefield körs en lite annorlunda affärsmodell: ett spel ungefär vartannat år, men med dlc-släpp och prenumerationstjänster som kostar ungefär lika mycket och innehåller någorlunda lika mängder nytt material som ett nytt spel. Vad den gode Sony-chefen tycker om det framgår inte. Vad tycker du – är Battlefield-modellen bättre, lika eller sämre än nya fullprisspel varje år?

Nja, i min egna åsikt så är två spel av åtta (inräknat med Liberty) faktiskt ingenting att klaga över 09/02 Räcker det inte med att man släpper två enormt buggiga spel i samma serie för att det ska vara värt att se över tänket, alltså? "En gång är ingen gång, två gånger är en vana" som ordspråket så fint lyder. 08/02 Word! 08/02 Men han kan ju inte hålla på och vara butthurt när två av alla Assassin's Creed-spel har varit buggiga. Vad finns det att klaga på med tvåan, Brotherhood, Revelations, Black Flag eller Rogue?? Trean var bara en stor besvikelse rent av imo.. 07/02 Det absolut snabbaste sättet att döda min entusiasm för en spelserie är att släppa den årligen. BF har lite bättre affärsmodell eftersom när dom ska släppa dlc så är det ett litet team som fokuserar på det medans resten fokuserar på nästa spel. 1 år är... 07/02 Håller helt klart med honom,det bör ta längre tid och nya IP:S är oftast roligare i längden. jag tycker dock att dica tappat en del, dock hardline får man väl se jag köpte dyra packetet till bf4 inte rört det mer än vid release. mest pga jag tröttnade... 07/02 Bryr mig inte personligen om när dom släpper spel, men när dom planerar att ta betalt för DLC innan ett spel är släppts är det bara pinsamt. Hatar fan DLC såvidare det inte är gratis och alla kan använda sig av meterialet. Titanfall med sina DLCs dlear... 07/02 Precis! Ungefär så känns GTA-serien för mig faktiskt. 06/02 Men jag gillar Call of Duty: Ghosts. :) Jag ser inget fel på det! Har alla MoH och CoD. Och alla Battlefield och Need for Speed, mm. ;) 06/02 spel kommer bli sämre för varje år, med vissa undantag. Folk förhandsbokar bara för dom kan. 06/02
Skicka en rättelse