Call of Duty, Assassin's Creed och Fifa är alla tydliga tecknen på att årliga uppföljare lönar sig. Men alla är inte lika förtjusta i repetitionskonceptet, och det inkluderar även #Sony Computer Entertainment-chefen Shuhei Yoshida.

När han talade på branschmötet DICE Summit i går gick han så långt att han sade sig "hata" årliga uppföljare och att han helst såg att de inte släpptes.

Årliga releaser innebär hård press på både utvecklare och marknadsföringsteam, och det kan leda till missförstånd mellan å ena sidan marknads- och säljavdelningar och å andra utvecklarna, säger Yoshida enligt IGN. Och i takt med att spel tar allt längre tid och blir mer och mer komplicerade att göra, blir situationen för årliga spel allt krångligare. Och marknadsföringschefer tenderar att inte förstå utvecklingsprocessen tillräckligt bra, menar han. De ser att Call of Duty och Assassin's Creed ofta gör vinst, och drar slutsatser utifrån det.

Det tog två år mellan det första #Call of Duty och #Call of Duty 2, men sedan tvåan lanserades 2005 har det släppts ett spel i huvudserien varje år. #Assassin's Creed har gjort en likartad resa – första spelet 2007, tvåan 2009 och därefter minst ett storspel per år. Andra långkörare är allehanda sportserier, exempelvis nämnda Fifa, och #NHL och #PES.

Ghosts – inte det mest älskade Call of Duty-spelet.

För exempelvis Battlefield körs en lite annorlunda affärsmodell: ett spel ungefär vartannat år, men med dlc-släpp och prenumerationstjänster som kostar ungefär lika mycket och innehåller någorlunda lika mängder nytt material som ett nytt spel. Vad den gode Sony-chefen tycker om det framgår inte. Vad tycker du – är Battlefield-modellen bättre, lika eller sämre än nya fullprisspel varje år?