"Jag hade fel. Men det är ingen lögn."

"Tycker du att du är en mytoman?"

Frågan ställs av Rock Paper Shotgun och mottagare är Peter Molyneux, den legendariska spelskaparen som allt fler ser som notorisk lögnare. De senaste dagarna har det stormat hårdare än nånsin kring den 55-åriga britten, som slog igenom med gudasimulatorn #Populous 1989 och som gett oss #Dungeon Keeper, #Black & White, #The Movies och #Fable. På senare år har hans rykte fläckats av entusiastiska löften som långtifrån alltid infriats av de färdiga spelen.

Häromdagen pekade Rock Paper Shotgun en artikel på en rad oinfriade löften för #Godus, ett Kickstarter-finansierat spel som i december 2012 hade dragit in 526 000 pund. Spelet skulle vara klart på sju till nio månader, men drygt två år senare saknas väsentligheter som stridssystem, multiplayer och story. Dessutom har utvecklaren #22 Cans bantats, men trots det har studion påbörjat ett nytt projekt, vilket Molyneux berättat öppet om. Slutligen har man inte infriat löftena till #Curiosity-vinanren Bryan Henderson: han skulle vinna en gud över gudar-roll i Godus multiplayer (som alltså fortfarande inte är klart) samt få en liten del av intäkterna.

Artikeln rev upp rejält med känslor, inte minst bland folk som investerat pengar i spelet. Molyneux verkar nu inse att förtroendet är förbrukat – han tänker helt och hållet sluta prata spel med pressen, säger han i en intervju med The Guardian.

Jag älskar att jobba med spel, det är mitt liv. Jag är så hedrad av att vara en del av spelindustrin, men jag har förstått att folk är less på att höra min röst och mina löften.

Så jag ska sluta göra press och jag ska sluta prata om spel helt och hållet. Och den här intervjun ger jag dig faktiskt bara som svar på den här hemska, avskyvärda och känslofulla perioden de tre senaste dagarna. Jag tror uppriktigt att den enda lösningen på det här för mig är att helt och hållet sluta prata med pressen.

Enligt Molyneux har det gått så långt att både han och hans familj utsatts för hot, säger han till Guardian.

Folk blir så frustrerade på mig, så mycket att de har hotat mig, de har hotat min familj och det kan verkligen inte fotsätta. Jag tror jag ska göra klart det här, jag kommer svara på några av de sacker som backers säger, men efter det är det bästa jag kan göra att bara...

Den långa Rock Paper Shotgun-intervjun är synnerligen rak, stundtals hård, och Peter Molyneux svarar många gånger undvikande eller nekar till uttalanden han tidigare gjort. Bland annat förklarar han att pc-versionen av Godus fortfarande saknar multiplayer med att spelets utgivare stängde ner spelets serversystem. Men – men pc-versionen har ingen utgivare.

Peter Molyneux: And then in the first week of November our publisher called up and said, well, sorry about this, but the server system that you use called Polargy, we’re going to close down and you need to re-write the entirety of your server code that drives Godus under this new system–

RPS: Sorry, you’re saying that this is the publisher, but the PC version doesn’t have a publisher.

Peter Molyneux: Yes, I know, but you’re talking about everyone in the world playing Godus not being able to play Godus any more.

RPS: But you said that the PC version doesn’t have a publisher, but the publisher is the reason you had to take away the framework that allowed the multiplayer.

Peter Molyneux: Yeah, I know, but John, these things–

RPS: No, I’m asking you to explain–

Peter Molyneux: Why do you– Why don’t you come here for a couple of days, and do your job, and see what goes on here?

RPS: Obviously that’s–

Peter Molyneux: Because what you must realise is that doing a game in today’s world and a game that’s live is a nightmare.

Rörande Rock Paper Shotguns inledande fråga – Tycker du att du är en mytoman? – blir Molyneux första svar ett förvånat...

– Det är väldigt...

Men han ger ett mer utförligt svar när reportern förklarat varför han ställer den: att det är en allmänt utbredd uppfattning.

– Jag är inte medveten om en enda enskild lögn faktiskt. Jag är medveten om att jag sagt saker, och av skäl som ofta ligger bortom min kontroll blir saker inte alltid så, men jag tror inte att det kallas för att lljuga, gör det? Jag tror inte att jag någonsin medvetet ljugit, alls. Och om du vill syna mig på det är jag definitivt beredd att prata om det.

Och Molyneux får i intervjun åtskilliga tillfällen att tala om vad vissa skulle betrakta som lögner. Ett talande exempel ger han när han överbevisas om att han har fel i fråga om när medarbetaren Konrad började.

– Jag hade fel. Med det är ingen lögn.

Speljournalistik i all ära, men många självutnämnda speljournalister är outbildade gamla spelnördar som jag. En utbildad, mer erfaren journalist hade kunnat diskutera brutna löften och indirekt varit lika kritisk utan att vara sådär otrevlig. 22/04 De har själva målat in sig i hörnet tycker jag. Tyvärr, även om det kanske inte är applicerbart i detta fallet, så får the good guys lida för WarZ, DayZ, Simcity e t c. Han är inte princip ensam om att ha satt sig i sin sits. Jag kommer exempelvis aldri... 16/02 Jag tycker det var en ganska vidrig intervju, den var mer av ett påhopp. Jag förstår att folk är frustrerade, och kanske har Peter insett att världen har blivit allt tuffare på alla områden. 16/02 Om han ska synas kan det vara bra att ha definitionerna klara för sig först: Att påstå något lite löst man inte har kontroll på är slarvigt och kan ibland klassas som spekulation. Att utan att säkert veta hur något ligger till men ändå med bestämdhet... 16/02 Det är just det som vi har: Det har bara döps om till Early Access och Kickstarter. Gemene man har inte nog kunskaper att finansiera projekt. De behärskar inte teknikerna eller verktygen som krävs för att se till att de fullföljs. De ser häftiga trailer... 16/02 Första frågan var lite väl att ta i men annars ställer intervjuaren väldigt pressande men relevanta frågor. Aggressiv - Ja, men inte orelevant. Finns ju folk på SVT som beter sig värre. Inte för att det rättfärdigar någonting men så mycket värre än myck... 16/02 Bilden påminner lite om: http://www.quickmeme.com/img/51/51ac0906b11d3497e492a3f24feba2d18988a4dc6c54afbcb0d3e6ff2da15537.jpg 15/02 Tror inte att det är någon lögn, folk "från internet" har ju hotat personer och deras familjer för mindre. 15/02 Kom att tänka på Daikatana! :-) Eller SWTOR - inte mycket som blev som utlovat där heller. PM är inte ensam precis. Men han ÄR alltid underhållande och han HAR visioner. 15/02 Jag håller med dig också, PM blir väldigt barnslig under intervjun. Jag försöker dock hålla i åtanke att han redan genomlevt ett par dagar av ganska hårt drev (som för övrigt startades av John Walkers artikel på RPS) och därtill blir hårt pressad under... 14/02
Skicka en rättelse