Diskutera – hur långt måste ett spel vara?

I helgen la Youtube-användaren Playmethrough upp filmer från genomspelning av det PS4-exklusiva actionspelet #The Order: 1886 som släpps i slutet av veckan (hur personen fått spelet vet vi ej). Filmerna bekräftar att spelet inte är särskilt långt – den sammanlagda speltiden landar på fem och en halv timme, inklusive cutscenes.

Det har väckt debatt om hur mycket speltid man kan kräva av ett fullprisspel. Vissa tycker omkring 600 kronor för en så kort singleplayer-upplevelse närmar sig ocker. Andra menar att man ska se till kvalitén: om The Order är fullständigt fantastiskt i all sin korthet är det bättre än 10 eller 15 timmars skräp. Och varför ska underhållningsformen spel kvantifieras när inte film eller böcker gör det – ingen (nästan) säger ju att en film eller bok hade blivit bättre av en timme eller 200 sidor extra. Så varför kritiseras spel utifrån längd och inte kvalitet?

Det spåret är också #Ready At Dawn-chefen Ru Weerasuriya inne på. Han säger till Eurogamer att han haft roligare med spel som varit två timmar långa jämfört med 16-timmarsspel. Samtidigt säger han att han förstår spelarnas önskemål om att spel ska räcka längre, men att det finns plats för både korta och långa upplevelser.

Vi vet att folk vill bli underhållna och få spel de kan spela lngre. Men branschen har alltid haft mångfald. Går du tillbaka tio år fanns det många spel som var enbart singleplayer, för en genomspelning. Det fanns några singleplayer-spel du kunde komma tillbaka till och få ut mer av. Det är vad vi gjort med vårt spel. Du kan komma tillbaka och få ut andra saker av det.

Men i slutändan har längden mindre betydelse, menar Weerasuriya.

För mig är spellängden så relativ till kvalitén. Det är precis som en film. En film blir inte bättre för att den är tre timmar lång.

Vad tycker du – hur mycket speltid har man rätt att kräva av ett fullprisspel? Och har man rätt att ställa såna krav, eller har skaparna full kreativ kontroll? Och, på vilket sätt har längden betydelse? Diskutera i kommentarstråden!

En zeppelinare har i dag landat vid FZ-redaktionen och släppt ner ett ex av spelet. Du läser vår The Order-recension senare i veckan.

när spel va spel: https://www.youtube.com/embed/LR2NzP9Zrts 17/02 Kanske den största anledningen till att jag ofta väljer att inte spela storydrivna spel är alla tråkiga transportsträckor. Springa upp och ner längs korridorer i all förbannelse, kräver folk att få betala för det? 17/02 Har spelet bara singleplayer så ska det vara långt och ge mycket valuta för pengarna, gärna 2-3 gratis dlc där man spelar sidokampanjer eller utvalda delar ur kampanjen, kanske med en annan karaktär. Har spelet en fet multiplayerdel så kan kampanjen var... 17/02 Och där rök den förbokningen och den förväntningen. Tack så mycket. Jag avvaktar istället recensioner för att se vad folk tycker. Annars hade jag sett fram emot detta spelet något fruktansvärt. Men 6 timmar känns för lite. 100 spänn i timmen is no go.... 17/02 Jag tänkte bara på huvudkampanjen, inte sido-uppdragen. "Slutstriden" vid palatset tog bara fem minuter. 17/02 Dessutom har det nu också kommit fram att genomspelningen på 5,5 timmar var på andra spelningen och på easy svårighetsgrad. 17/02 Ryktas väl om att dessa "inklusive cutscenes" motsvarar 2,5 timma dessutom? Känns absolut inte prisvärt och ingenting jag tänker lägga 700kr på.. 17/02 Skulle vara fint om fz skulle gå efter annat än en spelares "speedrun" för såna här nyheter... Men antar click bait är kung i dagens samhälle. T.ex här ser man lite bättre hur långt det är http://m.neogaf.com/showpost.php?p=152324117&postcount=1511 17/02 är spelen uppbyggda som en interaktiv film så stänger jag av efter en halvtimme, och kräver pengarna tillbaks 17/02 Film kostar ju inte heller 600 kr, så spel ska vara längre då priset är dyrare 17/02
Skicka en rättelse