2,5 miljarder Microsoft-dollar var inte nog för att ge Minecraft mest press förra året.

Ico Partners har sökt igenom nätet för att få fram vilket spel och vilka plattformar som fick mest uppmärksamhet i spelpressen förra året. För dig som trodde Sveriges stolthet #Minecraft sopat mattan med motståndet, är det dags att börja leta efter hakan någonstans i brösthöjd – trots att #Microsoft köpte Minecraft för 2,5 miljarder dollar blev det "bara" det näst mest omtalade spelet förra året. För mest uppmärksamhet i pressen fick ett par gamla #Call of Duty-kodare.

#Titanfall fick mest press 2014, enligt Ico Partners undersökning som skannar av antalet omnämnanden på ett par tusen sajter världen över. Att Titanfall vann är kanske inte så konstigt trots allt: det är debutspelet för #Respawn Entertainment, en studio som grundades av Vincent Zampella och Jason West efter ett antal mycket uppmärksammade avhopp från CoD-grundarstudion #Infinity Ward vintern 2010. Trea på listan kom #Destiny, fyra buggfesten #Assassin's Creed: Unity och femma #GTA V. Sverige har faktiskt två bidrag på listan: #Battlefield 4 ligger på nionde plats - förhoppningsvis av fler skäl än att det var särdeles buggigt.

De tio mest omtalade spelen 2014, enligt Ico Partners mätning.

När det kommer till plattformar och varumärken stal #Sonys maskiner mest uppmärksamhet. Namnet Playstation (som alltså syftar på samtliga Playstation-maskiner) vinner ganska tydligt. Samlingsnamnet Xbox kommer på andra plats, men med Playstation 4 inte särskilt långt efter. Xbox One kommer fyra, men där ligger både Android och Ios och sniffar den i hälarna. #Nintendo saknas helt på listan, vilket förklaras med att man inte mätte dem under hela året (varför det blev så förklaras däremot inte). Men att #Super Smash Bros. ligger strax efter GTA V på spellistan säger att det finns ett intresse för Nintendo-spel i pressen.

De mest omtalade plattformarna och varumärkena förra året.

Slutligen: Ico Partners understryker att deras mätverktyg inte fungerar perfekt. Ta alltså siffrorna som tecken på trender, inte som absolut statistisk sanning.

Titanfall föll storartat som en titan inte många spelar detta "spel" nästa fall kommer snart från Destiny, hur länge man skall lyckas lura människor på att betala för ingenting, snygg grafik förvisso men en skämt i övrigt, återstår att se, de 500 miljon... 19/02 Titanfall är inte överskattat. Det är underskattat. Jag var för lojal mot BF4 och det är först nyligen jag inser hur många nivåer Titanfall vinner på. Snyggt, tight och nyskapande. Har seglat upp bland mina favoriter all time. 18/02 Fast creeps i DOTA har ju lite större funktion än att "höja stämningen" :P Handlar ju om farm bland annat. 17/02 Botarna fungerar som minions eller va de nu heter i MOBA spel som DOTA och LOL. De gör inte så mycket utan finns mest där för att höja stämningen i spelet. 17/02 Så man skriver en artikel runt vilka spel det skrivs mest artiklar om? Meta-journalistik i högsta kvällspressklass! "Det här klippet har fått 5600 tittare på youtube och 750 likes på fb, titta på det du med!!!!" får mig bara att tänka på den här videon,... 17/02 "Omtalat" är ju inte detsamma som populärt eller bra. Minns hur mycket press förra Alien-spelet fick för sin fuskgrafik mm. 17/02 Mitt steam har allokerat 65 gigg till GTAV.. så... 17/02 Titanfall är skitkul , håller med om frustrerande matchmaking men i grunden ett grymt spel. Friheten i parkour utförandet gör det omöjligt att spela andra fps. Det blir så tråkigt utan skuttandet. Längtar efter vad Titanfall 2 kommer att erbjuda. 17/02 Titanfall? Never heard of her. 17/02 Titanfall är ospelbart på grund av matchmaking-systemet och den korta match-tiden som gör att man får spela i 5 minuter och sedan sitta i en lobby i 10 om vartannat. Iallafall var det så senast jag spelade. 17/02
Skicka en rättelse