Hur gör man egentligen extra spelinnehåll på ett bra sätt?

Ända sedan vi såg hästrustningen i #The Elder Scrolls IV: Oblivion för snart tio år sedan har dlc, speltillägg med en prislapp, varit en het potatis. De stora spelbolagen tjänar miljarder på extrainnehållet, trots att många spelare säger sig vara emot det.

Idag delas de in i flera olika kategorier och bland de mest hatade är dem som släpps samma dag som spelet - "allt som finns på skivan borde vara gratis" är ett vanligt och förståeligt argument. Acceptansens för kosmetiska saker, såsom nya texturer till din favoritkaraktär, har däremot ökat de senaste åren. Men hur utformar och prissätter man nytt innehåll i en bransch som mer eller mindre har övergett regelrätta expansioner?

Totalbiscuit diskuterar detta i sin senaste video och använder bland annat aktuella #Evolve som exempel. Recensionen av det läser du förresten i eftermiddag.

Jo, en öppen marknad har ju förvisso bevisats gång på gång att den inte funkar och behöver regleras, men jag tror å andra sidan inte att det saknas alternativ till DLC eller att spelarna för den sakens skull TVINGAS att köpa spel med dyra day-1-dlc. Så,... 19/02 Det många av oss klagar på är i ett större sammanhang de spelare som stöder konceptet genom att ösa pengar över utvecklare och utgivare, för oproportionerligt lite arbete. Inte *endast* att utvecklare/utgivare utnyttjar detta till fullo. Dock hoppas jag... 19/02 Precis. Nu är ju detta min personliga åsikt så klart, men precis som TB så tycker jag inte det är värt att reagera så här starkt på DLC för att det heter DLC - eftersom det just är skillnad på vad som är DLC och DLC. Spelaren väljer själv vad som är vär... 19/02 Jämför med vad ni vill, men förstår inte vad alla bölar om. Tycker ni att spelen är för dyra, att DLC borde varit gratis, så köp då inte spelen i fråga. Problemet löst! För ni tror väl ändå inte att ni kan tvinga spelföretagen att släppa DLC gratis? Men... 19/02 Nej det är inte en bra synonym, bilar och spel är olika branscher olika produkter. Vi kan väl börja jämföra med kniv-set till köket, eller renovering av fritidsgård, eller köp av privat jet, funkar ungefär lika dåligt som bilar för att det är helt olika... 19/02 Bilar är väl ändå en riktigt bra liknelse. Du får inte det kompletta bilpaketet med tilläggsfunktioner, mediapanel, AC, reskinnade säten etc, om du inte också betalar extra för alla komfortpaket. Helt uppenbarligen så finns dessa bilpaket tillgängliga... 19/02 Onekligen så. 19/02 Och det hade du också gjort ifall du hade bättre koll på svenska språket. 19/02 Vad spelar det för roll? Bägge kostar att utveckla, och sett till priset (en BMW 300 000+, ett PC-spel max 500 spänn) så kostar en bil 600 gånger mer än ett spel. Procentuellt sett så motsvarar alltså ett set med fälgar för 10 000 någon slags DLC för... 19/02 Jag förstår att bilar och spel är annorlunda :P Kan ju börja med att en bil är ett materiellt fysiskt objekt, medan spel är digitalt. 19/02
Skicka en rättelse