Klockan 19.00 ikväll kör årets upplaga av Game Developers Conference igång med stora festligheter för alla spelintresserade. Förra året präglades mässan av spelmotorer och virtual reality – något som av allt att döma verkar hålla i sig även i år. Passande nog är det just de kategorierna som återfinns på FZ:as önskelista.

  • Vi vill veta mer om DirectX12, som #Microsoft lyckligtvis kommer snacka om i flertalet presentationer. Prestanda, verktyg och effekter är några av de grejer de kommer diskutera.

  • #Nvidia har teasat om ny teknik som ska "omdefinera framtiden för spelande". Kastar man sig på rykteskarusellen tror många att det handlar om virtual reality eller streaming. Presentationen drar igång den 4 mars klockan 04.00.

  • #Valve har en stor närvaro under årets evenemang, och mest spännande av allt är förmodligen presentationen "framtiden för högpresterande grafik". Vi håller tummarna att Source 2 ingår i Valves vision för framtiden och att vi får en första glimt under snacket som börjar den 5 mars klockan 19.00.

  • Dessförinnan håller Valve en presentation den 3 mars, klockan 3 lokal tid (midnatt svensk tid). Half-Life 3 confirmed! Eller förmodligen inte: talet handlar om fysik för spelprogrammerare..

  • Vi vet sedan tidigare att Valve ska visa upp Steam machines under evenemanget. Det var ett tag sedan vi serverades ordentlig information om maskinerna som ska ta över vardagsrummen, och vi är förstås nyfikna på hur de senaste versionerna ser ut.

  • Mer VR till folket! Konkurrensen hårdnar och alla vill ha en del av framtidens virtual reality-kaka. Sony ska snacka Project Morpheus, Oculus om sin teknik och Valve om sitt samarbete med HTC. Och så var det ju det där ryktet om att Nvidia ger sig in i leken.

Vad vill du se och lära dig mer om under årets GDC? Spana in det officiella schemat för att hämta inspiration och vädra åsikter och förhoppningar bland kommentarerna nedan.

Skicka en rättelse