Vi har vetat att #Valve var intresserade av att göra virtual reality länge men samarbetet med mobiltillverkaren HTC för blev ändå en stor överraskning. Samtidigt Oculus Rift funnits i våra medvetanden i flera år och i spelrummet ligger två utvecklarversioner och väntar på genombrottet.

Sony har meddelat att de släpper sitt Morpheus-system i början av nästa år och Carmack menar att Samsung blir först ut med en fullfjädrad Oculus Rift-lösning för den breda massan. Samtidigt har såväl Razer som AMD visat stort intresse i att stötta utvecklingen med egna mjukvarulösningar.

På ett sätt är det bra branschen sluter upp bakom visionen om virtual reality men när alla springer efter olika bollar blir splittringen stor. Efter Game Developers Conference, där många hävdade att SteamVR från HTC övertygade mer än Oculus Rifts senaste prototyp, är därför helgsnackisen given:

Vilken lösning tror du mest på?

Vart ganska intresserad då jag läste om FOVE VR vad tror ni om den? Verkar vara jättebra med Eye-tracking. Länk till lite info FOVE VR (http://www.getfove.com) 23/07 Se även magic leap (som är liknande med Hololens men med google backing (efter att de lade ner skräpet google glass) http://www.engadget.com/2015/02/25/magic-leap-explainer/ Som du kan se så är det AR men kan köra full VR, något som förmodligen (ur konk... 11/03 Det är ganska stora skillnader även mellan oculus ritt och vice samt morpheus. VR kommer säkerligen att bli stort i vissa kretsar, men hololens och dess föregångare har betydligt större potential för att kunna vara användbart i verkligheten. Jag skulle... 09/03 Hololens är inte virual reality utan augmented reality. Det är två helt olika system med olika funktionalitet. Så Hololens kommer inte vara en direkt konkurrent i VR-cirkusen då det är olika (om än närliggande) områden. Hololens har mer gemensamt med... 09/03 Mest intressant är utan tvekan Hololens. Alla de andra bleknar i jämförelse om den görs rätt(håller tummarna). Den slipper några av de otrevliga problemen som VR annars innebär men som väldigt få tänker på. ( ex varför det inte fungerar med 1 skärm istä... 09/03 PC-gamerns genomsnittliga ålder är närmare 30 än 20. 08/03 Jag köper det som kommer först. Ang vive så går väll den att använda med musvtangentbord precis som OR? 08/03 Om jag ej minns fel så i facebook kontraktet så sla ej facebook lägga sig i utan oculus får göra så dom vill. Dom sa att det var den enda anledningen att det blev Facebook. Men jag kommer nog supporta valve. Först av allt så hoppas jag att dom kommer... 08/03 En dröm hade väl varit att läsa ett twitter från Carmack som löd något i stil med "lol jag fick jobb på Valve, får visst göra vad fan jag vill." Men, ack ack, får väl hoppas på Valve då. Eller Oculus.. Eller... Äsch, ge hit ett barra. 08/03 Occulus har förstått att det är DevKit som gäller, det är långt till konsumentledet, men det finns många områden där det är helt underbart. Jag använde Cave VR runt 2000 och det är en helt obeskrivlig upplevelse att vara inne i en sådan kub, du kommer... 08/03
Skicka en rättelse