Utvecklarna #Croteam är mest kända för sitt "röj med glimten i ögat"-koncept från #Serious Sam-spelen. Därför blev vi överraskade när de förra året snöt fram det otroligt smarta och filosofiska pusselspelet #The Talos Principle. Men vägen dit upptäckte de lite av en slump.

Under GDC höll Croteam föredrag om reaktiv spelutveckling där de betonar vikten av att vara flexibel under utvecklingens gång. "Jammer"-mekaniken som är central för The Talos Principle föddes i själva verket när de utvecklade #Serious Sam 4. I takt med att de brainstormade fram fler av dessa udda mekaniker insåg de att ett helt nytt spel var på sin plats, och ur den utvecklingsprocessen föddes alltså The Talos Principle.

Denna reaktiva filosofi präglade även testningen av spelet, där personerna på projektet designade egna pussel som de sedan testade sinsemellan och betygsatte efter svårighetsgrad och underhållning. Sedan formade de spelet efter resultatet. De använde också en bot för att testa spelet, vilket känns väldigt passande med tanke på äventyrets övergripande tema.

Via PC Gamer.

Skicka en rättelse