Game Developers Conference börjar idag och en av de första presskonferenserna står skaparna bakom spelmotorn Unity för. De passade på att prata en hel del om nya Unity 5 och samtidigt meddela att det är gratis för nybörjare.

Med gratis menar Unity-gänget att du kan skapa ett spel som drar in upp till 100 000 dollar utan att kräva någonting tillbaka i form av royalties. Helt klart en suverän lösning för de som vill armbåga sig in på spelmarknaden utan tömma sparkontot helt och hållet.

Gratisversionen kommer dock med en hel del begränsningar och för den som verkligen vill sats på att bli den nya kungen på tronen, kommer behöva pytsa ut 75 dollar och uppåt för proffsversionen, men det är i alla fall en bra början för den som funderat på att göra något eget spel.

Tack till omgponies för detta #nyhetstips!
Det blev kalsongbyte efter gårdagens Unity-släpp kan jag lova :) Har inte lekt med UE4 men har kört Unity i ett antal år (två släppta spel och en drös prototyper :P ) och jag är våldsamt nöjd. Kodar man redan C#/js så 'r det busenkelt att sätta sig in... 04/03 Till Unity finns det ju tex uScript, PlayMaker, Antares Universe som fungerar som blueprints i UE ifall man vill ha visual scripting i Unity 04/03 Nja, skulle nog vilja säga att det är GameMaker Studio. 04/03 Mycket trevligt, det ska jag tanka hem och testa. Jag gillar att man kan utveckla bl a i C#. Mitt favoritspråk de 12 senaste åren. Unity 5 verkar ha stöd för multitrådade jobb också. Låter bra, får ta och kolla upp vad det inkluderar. Det blir en hel... 04/03 För utvecklare i avsaknad av programmeringskunskaper är nog RPGMaker fortfarande det bästa alternativet, men genrebegränsningen är förstås påtaglig. 03/03 Glöm inte heller att Unity har en fantastisk asset store. UE4 har en också men den är verkligen i klenaste laget.. 03/03 Det beror på. C# är lättare att lära sig och mycket mer förlåtande än C++. Unity's API är också lättare att förstå och är mer nybörjarvänlig. Jag skulle rekommendera det istället eftersom du ändå måste lära dig att koda, om du inte har någon annan som... 03/03 Du kan göra ett helt spel i blueprints. Men om du siktar på riktigt stora spel, så krävs programmering oavsett vilken motor du använder. 03/03 Artikeln missar att Unity sedan länge har haft en gratis version, däremot skillnaden nu är allt ALLA features i själva motorn är gratis som tidigare var endast till pro (t.ex. var det inte så länge sedan free fick realtids skuggor). 03/03 Med andra ord: bättre för nybörjare att komma igång med för att sedan bredda sina färdigheter när det behövs? 03/03
Skicka en rättelse