Senaste #Simcity-inkarnationen blev aldrig den framgångssaga som #EA hoppats på. Det spekuleras i att det är den huvudsakliga orsaken till att utgivaren nu meddelar att man stänger studion #Maxis för gott.

Maxis grundades 1987 av Will Wright and Jeff Braun, och står förutom Simcity bakom spel som #Spore och #The Sims. Varumärkena tar Maxis dock inte med sig i fallet, utan kommer att fortsätta utvecklas av andra EA-studior i Redwood Shores, Salt Lake City, Helsingfors och Melbourne.

The Sims-serien har sedan länge en egen studio som sköter utvecklingen, och tekniskt sett kommer Maxis-namnet leva vidare på den vägen. Men huvudstudion, den som de flesta förknippar med just Maxis, finns inte mer.

The Sims-serien ska enligt EA förbli oberörd. Anonyma källor har dock snackat med Polygon och hävdar att även The Sims-studion ska drabbas av uppsägningar.

Här är det officiella uttalandet från EA:

Klicka för mer information

Today we are consolidating Maxis IP development to our studios in Redwood Shores, Salt Lake City, Helsinki and Melbourne locations as we close our Emeryville location. Maxis continues to support and develop new experiences for current Sims and SimCity players, while expanding our franchises to new platforms and developing new cross-platform IP.

These changes do not impact our plans for The Sims. Players will continue to see rich new experiences in The Sims 4, with our first expansion pack coming soon along with a full slate of additional updates and content in the pipeline.

All employees impacted by the changes today will be given opportunities to explore other positions within the Maxis studios and throughout EA. For those that are leaving the company, we are working to ensure the best possible transition with separation packages and career assistance.

Tack till Xion, Odee för detta #nyhetstips!
Vad jag menar är att detta händer överallt. Det är så det funkar, varför skulle spelindustrin vara annorlunda. Förr ville alla att spel skulle tas på "allvar" och nu när utvecklarna är stora så gnäller alla om att de beter sig som företag. Det handlar... 05/03 Nej. Märklig fråga, varför skulle jag tro det? Det vore tämligen korkat. Det har däremot varit ett extremt vanligt mönster hos de stora bjässarna i just spelindustrin att man köper upp kompetens i form av mindre utvecklare, hårdstyr spelserierna på ett... 05/03 Dom släpper Be a pro i NHL 16 som en ny feature. 05/03 Så, aldrig något nytt Spore då? Jag blev faktiskt mer nedstämd än förväntat. Satt och hoppades på något, en uppföljare, eller ytterligare en expansion men serien är troligtvis begraven. Med Maxis död kommer graven lämnas orörd. Damn... 05/03 Statistik och fakta talar väl för sej själv? Playfish, Pandemic, Black box, Danger close, Origin systems, Bullfrog, Westwood, Mythic enertainment och nu Maxis. Samtliga studios blev uppköpta av EA och sedan har nyckelpersoner hoppat av och slutligen stä... 05/03 Tror du att detta enbart händer i spelindustrin? 05/03 EA; 1. Köp gamla utvecklare som gör bra spel. 2. Kräv av utvecklarna att dom gör nya spel (på gamla IP) så nerdummade att alla kan spela dom. 3. Lägg ner utvecklaren när ingen spelar spelet. 05/03 Och så tar vi lite gymnastik från spelindustrin: Köpa upp, lägga ned! Köpa upp, lägga ned! Köpa upp, lägga ned! Ta i nu då! Köpa upp, lägga ned! 05/03 Spelet är först och främst utvecklarens ansvar, EA har garanterat inte tvingat Maxis till mer än att som mest göra ett SimCity-spel. Maxis har inte gjort någonting dugligt sedan SimCity 4 och förtjänade att stängas ned. Hoppas att t.ex. Bioware och Dice... 05/03 EAs restriktioner? Källa på de. Det är ju Maxis som skapat sina egna förutsättningar. Jag säger bara vad maxis själva sagt. Tror själv att sim city skulle kunna ha större kartor. Dock så vet jag att sc4 laggade som fan på om man byggde en stad på störst... 05/03
Skicka en rättelse