Under årets GDC-mässa var det inget snack om saken: VR fortsätter att vara den stora trenden i branschen. En av de framstående aktörerna är #Valve som bygger egen teknik, och under mässan pratade deras Alex Vlachos om saken. Utifrån den presentationen har PC Gamer sammanfattat sex saker som Valve har lärt sig om VR:

  • Bra latency är fundamentalt

  • Även de minsta objekten har stor betydelse

  • Minimumkraven för VR kommer vara ett problem

  • VR är svårt

  • Att dela med sig av tekniken är bra för alla

  • Aliasing är viktigt

Man kan sammanfatta det hela med att det krävs otroligt bra prestanda för att kunna hålla uppe latency och högupplöst grafik på även de minsta av objekt. Detta är nödvändigt bland annat för att folk inte ska bli åksjuka, men också för att spelarna kommer ha en större känsla för detaljer när allting kommer nära inpå. Något så tillsynes trivialt som en lågupplöst mugg på ett skrivbord kan förstöra illusionen. Riktigt bra datorer kommer förmodligen vara ett måste när tekniken först lanseras på bred front.

Läs hela artikeln hos PC Gamer för en djupare inblick i punkterna.

Ja högre FOV hade varit grymt. Vad jag förstår finns det två anledningar till att FOV:en är som den är. 1. Nuvarande upplösning räcker inte till när den sträcks ut ytterligare. 2. Det är extremt svårt att få till optik som ger skärpa och högkvalitet i... 13/03 Hmm... http://ec0c5a7f741a6f3bff65-dd07187202f57fa404a8f047da2bcff5.r85.cf1.rackcdn.com/images/A7h5cqdX7jVP.878x0.Z-Z96KYq.jpg Det här skulle jag säga fastslår ganska hårt att de flesta, om inte typ alla andra VR satsningar (för spel iaf) bara kommer... 12/03 Ang vackert språk, Tar klassikern: Fjäril= Butterfly (Eng). Papillon (fra). Och..... Schmetterling! på tysk" XD 12/03 Skånska, danska och tyska är värre :P. 12/03 Jo jag märkte det häromdagen när jag testade Nuren demon (https://www.kickstarter.com/projects/916717037/nuren-the-new-renaissance) (intressant projekt med musik från bland annat Jake "virt" Kaufman (Shovel Knight, Double Dragon Neon m.m) och Chris Huel... 12/03 Skönt äntligen någon med ärlig kommentar, kraftfull dator kommer behövas, så snälla sluta med vr för konsoller & bärbart fjoll eller tro att det ska bli nåt (är snarare fokus på telefoner osv är nog det som skulle kunna bli dödsstöten för vr tror jag... 12/03 Jodå. Fotorealism är inte ens något att eftersträva i alla tillämpningar dessutom. Windlands är en av de bästa, kanske till och med den bästa VR-tillämpningen jag testat. https://www.youtube.com/watch?v=kXrojFEmtME Det är inte särskilt tungdrivet men... 12/03 Så... för oss som INTE känner att budgeten ligger på tripple 980s hur tror ni det ser ut med övriga grafikalternativ. Jag är inte så insatt i det tekniska om jag ska vara helt ärlig, men man kanske kan offra saker som avancerat ljus/skuggning etc för... 12/03 Ja visst. Men det finns en gräns för hur lågupplöst du vill köra. En av anledningarna till att man måste rendera bilden med betydligt högre upplösning till och med än skärmen är för att inte kvaliteten ska bli rejält lidande när alla distorsionshaders... 12/03 Något jag har funderat på är det faktum att man inte måste rendera i full upplösning, den största anledningen varför man vill han en högupplöst panel är för att slippa se glappen mellan pixlarna, att rendera i hög upplösning ger inte nödvändigtvis en... 12/03
Skicka en rättelse