I ett inlägg och i efterföljande kommantarstråd på den officiella Playstation-bloggen, berättar Deus Ex: Mankind Divideds Executive Game Director, Jean-Francois Dugas, mer om vad vi kan vänta oss av spelet.
Mankind Divided äger rum år 2029, två år efter Human Revolution och händelserna där som avslutade den så kallade "golden era of human augmentation". Förbättrade människor är sedda som utbölingar och lever segregerat.
Adam Jensen (och hans brillor) gör comeback i rollen som agent som ska bekämpa terrorism men som också spelar efter sina egna regler.
Valmöjligheter och konsekvenser ska genomsyra allt i spelet, enligt Dugas, vare sig det handlar om handling, gameplay, utforskande eller customization. Han säger också att Human Revolution och Mankind Divided varken är stealth- eller action-spel, och att det handlar om att hitta en balans mellan de två tillvägagångsätten så att alla kan ha kul med den stil de väljer.
Mycket av kritiken mot föregångaren handlade om spelet bossfighter. Dugas förnekar att problemet med dem var att de gjordes av ett extern företag, utan att det istället berodde på en mängd "interna faktorer". Med Mankind Divided ska man tydligen inte göra om samma misstag, vilka han nu anser att de var.
Senaste numret av Gameinformer innehåller också en del information. Bland annat skriver man att sidouppdragen ska bli mer meningsfulla, och att de ska kunna ge konsekvenser som sträcker sig längre än till uppdragets slut. AI-fienderna ska vara mer aggresiva och varierade. Även miljöerna ska vara fler och mer omväxlande.
Spelet släpps till PS4, XBone och PC, "when it's done".