"Det börjar verka Dragon Age: Inquisition, banne mig"

Detaljer om det nya Mass Effect-spelet kan ha läckt ut.

Som vanligt ska man ta rykten med en nypa salt, men just denna redditör har en historia av att läcka korrekta uppgiften till den törstande allmänheten. I detta fall ska det vara en undersökning som kommit på vift, som tydligen innehåller en mängd intressanta detaljer. Inte minst att det nya spelet kan komma att ha slående likheter med Dragon Age: Inquisition, vilket vi redan har gissat.

Döm själva. (OBS, potentiella spoilers, såklart)

Kontexten
Nya Mass Effect utspelas i Helios-klustret, som innehåller ungefär 100 solsystem. Klustret ligger i Andromedagalaxen. De tidigare spelen tog plats i Vintergatan. Du spelar som en grön pathfinder som leder en utforskarexpedition till klustret, som är 4 gånger större än ytan i Mass Effect 3.
Du måste utveckla ditt skepp, din arsenal och din besättning, skapa allianser och slåss mot fiender. Du kommer att stöta på en mystisk ras (Remnant) vars bortglömda teknologi är nyckeln till framgång (låter bekant, på något sätt...) Allt mynnar ut i en kamp mot klockan för att hinna hitta källan till teknologin och därmed besegla galaxens öde.

Samla resurser och expandera
Du måste samla resurser och ritningar. Dessa kommer hjälpa dig att utveckla bättre vapen och utrustning. I takt med att din arsenal och infrastruktur växer kommer du att kunna utforska de djupare delarna av rymden.

Rekrytera din besättning
Precis som i Mass Effect 2 måste du rekrytera dina medhjälpare. Dessa sju har olika personligheter och egenskaper som gör dem lämpliga att ta med på olika uppdrag. En karaktär, Cora, kan skapa en biotisk sköld som skyddar gruppen. Besättningen kan uppgraderas och göras mer effektiv.

Besättningen gör storyn
Precis som i andra Biowarespel agerar och reagerar besättningen på dina handlingar, och dess lojalitet kan öka eller sjunka. Du kan gräva i varje besättningsmedlems bakgrundshistoria och göra karaktärsspecifika uppdrag.

Passiva strike team-uppdrag
Ihopsamlade resurser kan användas för att skicka ut AI-kontrollerade grupper, strike teams, som tar sig an slumpgenerade uppdrag med tidsbegränsning. Det kan handla om att försvara bosättningar eller leta efter Remnant-föremål. AI-gruppen utför uppdragen och samlar XP medan du är upptagen med annat.

Aktiva strike team-uppdrag och Horde-läget
Du kan välja att själv ta dig an strike team-uppdrag, eller så kan du rekrytera upp till tre vänner online att hjälpa dig. De här uppdragen sätter dig i ett Horde-läget, och innehåller olika mål. Spelare som hjälper andra får särskilda bonusar. I Horde-läget kan du tjäna ingame-valuta (APEX) som kan spenderas i singleplay.

Grunda bosättningar
Hittar du en beboelig planet kan du kolonisera den och skapa en ny bas för mänskligheten. Du kommer att få göra strategiska val och bestämma hur du vill använda basens resurser. Till exempel kan spaningsbaser öppna upp outforskade områden på kartan och ge spelaren fler strike team-uppdrag.

Dialogen
Precis som i tidgare Bioware-spel spelar dialogen en stor roll, och du kan göra val som påverkar handlingen. Det nya spelet ska fördjupa tekniken och ge spelaren mer kontroll genom möjligheten att avbryta konversationer och ändra samtalets riktning. Ibland kommer du att kunna dra ditt vapen eller tvinga någon att öpnna en dörr istället för att övertala denne att göra det.

Skeppet och Makon
Övergångarna mellan rymdfärder med ditt skepp Tempest och expeditioner med mako-fordonet är helt sömlösa och utan laddningstider. Med makon kan du utforska hundratals planeter, grunda kolonier eller leta efter Remnant-föremål. Makon kan uppgraderas och målas om.

Dela, dela, dela!
Du kommer att kunna samla troféer och dekorationer som kan pryda ditt skepp, din karaktär och makon. Byt kläder på din besättning allteftersom du låser upp nya plagg. Ta bilder av galaxen och pryd ditt skepp med dessa, eller sälj dem till vissa karaktärer. Vi antar att du också kommer att kunna dela allt detta i sociala medier.

Remnant vault-raider
Om du hittar och aktiverar Remnant-monoliter låser du upp Remnant-vaults. Här finns fällor, försvarsrobotar och annat som gör sitt bästa för att ta kål på dig. Om du överlevar belönas du med värdefull loot. Det finns även elite-vaults som låses upp med star keys. Elite-vaults är mycket svårare då du förutom fällor och robotar måste slåss mot Khet-patruller och banditer. Givetvis är belöningarna större här.

Khet-utposter
Khet-utposter är valfria uppdrag där då slåss mot vågor av fiender, tjänar XP och påverkar maktbalansen i regionen. Dina allierade belönar och prisar dig om du genomför dessa uppdrag, och de låser även upp nya delar av storyn.

Nu har jag inte spelat Dragon Age: Inqusition, så jag vet inte hur det fungerar där, men jag har spelat Pillars of Eternity och även det spelet har follower-missions. I PoE tycker jag det fungerar väldigt smidigt och bra, till stor del eftersom man inte... 23/04 Jag spelar WoW och follower missions är fruktansvärt dåligt och trist. Hoppas verkligen inte att det där är som Garrisons, att skicka AI-folk på uppdrag när man gör annat. -.- 21/04 Denna rymdsaga är de bästa/smartaste som gjorts för att passa massan. ME 4 är väl ett namn det väljer för de är livrädda att massan ska svika. Men de här är alldeles för kort inpå att följa upp den trilogin. speciellt med den titeln. btw: på vift..? 21/04 Blir svårt o spela vidare på alla olika slut i ME3, det skiljer för mycket mellan dom tycker jag. Enda vettiga enligt mig att dom kör vidare på "destroy" slutet där alla mechs dör. Väldigt synd då att Geth är borta då dom är intressantaste "rasen" enlig... 21/04 Hela grejen med Mass Effect serien var ju faktist att ens val spelade roll och påverkade spelets handling. ME3's slut grusade hela det konceptet, och det är svårt att känna sig motiverad att spela om trilogin efteråt när man redan vet att det bara sluta... 21/04 http://forum.bioware.com/topic/552153-ark-theory-and-survey-rumors-arent-true-until-bioware-says-they-are/ 21/04 Reaper Remnant? Deras baddingar börjar alltid på R z0mg teh konspirazy!!! Beskrivningen av spelet var ME1-3. Step 1: Create formula, rinse and repeat. When done, buy new box, put same shit in, call it new. Step 2: ... Step 3: Profit! 21/04 En av de mest påhittiga och underhållande kommentarerna jag läste här på FZ! =) 21/04 Fattar inte att folk fortfarande har svårt med slutet i 3:an. Spelserien var ju helt grym och slutet kanske inte var det mest filmiska men ändå väldigt definitivt och gav iallafall mig en del rysningar och en viss saknad av denna fantastiska serie. Som... 21/04 För mig är coop det naturliga klivet för Mass Effect. Det finns 2 grundpelare som utgör detta spel i min åsikt; dialogerna och "cover shooter"-mekaniken. Dialogerna har ju redan Bioware lyckats implementera i en coop-värld á la The Old Republic. På topp... 21/04
Skicka en rättelse