Förra veckan införde #Valve ett system för att köpa och sälja Skyrim-moddar via Steam Workshop, men efter högljudda protester skrotades alltihop häromdagen. Under perioden har kommentarerna såväl här på FZ som på diverse internetforum och internationella spelsajter mest handlat om hur dålig idén och utförandet varit. Men via Kotaku kan vi skåda andra sidan av myntet ur mod-skaparnas perspektiv.

Moddaren Sir Edhelsereg förklarar varför det populära argumentet "använd en knapp för frivilliga donationer istället" inte kommer fungera. Hans mest populära mod har laddats hem 70 000 gånger, men bara 1500 (2%) har bemödat sig med att klicka på "tummen upp" – något som är helt gratis att göra och hjälper mod-makarna mycket.

SkyUI-skaparen Mardoxx_ går så långt som att påså att det inte finns någon modding-community:

"There is no "community". The past 48h have shown this. There never was."

Andra argument som tas upp är att det krävs väldigt mycket tid, skicklighet och engagemang för att lyckas göra en bra mod, och att de flesta tvingas sluta när de lämnar ungdomen bakom sig för att skaffa jobb och familj. Något som kan förhindras om det finns ekonomiska incitament att fortsätta.

Några moddare kommer lämna scenen (igen), medan andra vill ha ett system där de kan publicera sina verk enbart till vänner. Vissa uppmuntrar moddarna att helt sluta tillverka saker som ett slags straff för den otacksamma communityn.

Oavsett vad man tycker om saken så har vi med största sannolikhet inte hört det sista om betalmoddar i Steam Workshop.

Tycker du inte det är kul att modda så bör du inte fortsätta, helt enkelt. Så det är väl naturligt att vissa faller bort. Alltså jag förstår att vissa vill ta betalt för det de gör, men jag vägrar att hjälpa till när mina pengar går till en mellanhand... 04/05 Efter det senare så vore det ännu bättre om man fick ta betalt för att användaren ska få förhandsvisa modden, innan de fick köpa den.. Allt handlar om pengar, och den fjanten som sade det "inte finns ett modding community" lipade helt enkelt för att han... 03/05 Som jag skrev i en annan tråd; Som moddare tycker jag själv; 1) Var _extremt_ tacksam ifall någon vill skänka en liten slant till dig för att du håller på med din hobby. Extremt få hobbies genererar pengar. Vill du tjäna pengar så sök ett jobb eller for... 02/05 Kosmetiska moddar i TF2 och CS:GO är okej? Men kostnad på något motsvarande för Skyrim är inte? Någon som glömt bort F2P Unreal Tournament och kostvilliga moddar? http://www.unrealtournament.com/blog/ut-marketplace-faq/ 02/05 Exakt. Som en fd moddare så inser folk inte riktigt hur mycket tid det tar att göra en mod. En mod leder inte automatiskt till ett bra betalande jobb på Paradox eller DICE, och DLC är inte by default bättre än privat skapade moddar, ta t.ex. Horse Armor... 02/05 "laddats hem 70 000 gånger, men bara 1500 (2%)" Ja 2 % gillade väl modden ? Någon har för höga tankar om sig själv. 30/04 Man borde öppna upp för att kunna donera till modd-skaparna om man gillar modden, men att ta betalt för en modd kanske är lite för mycket. 30/04 Arthmoor berättar vad han tycker om betal moddar http://www.iguanadons.net/Skyrim-Workshop-Paid-Content-536.html 30/04 Hobby och arbete är två skilda saker. En hobby utövar du för att du brinner för den, och njuter av den. Ett arbete och en hobby går att förena, men det blir fortfarande inte samma sak. Om du gör din hobby till ditt levebröd så måste du direkt avsäga dig... 30/04 Jag säger så här.. Hobby är en hobby, något du själv betämmer att du tänker göra för att det är kul, vilket är frivilligt. Ta tex streamers på Twitch. Widgitybear (BF4 snubbe) började streama för att han tyckte det var kul, en hobby för honom. Han förvä... 30/04
Skicka en rättelse